Waarom de Uithoflijn nu toch echt gaat rijden

Waarom de Uithoflijn nu toch echt gaat rijden

De laatste testritten van de Uithoflijn, inmiddels omgedoopt tot tram 22, brachten geen nieuwe problemen aan het licht. Provincie en gemeente Utrecht koersen nu op een start op 29 juli. “Ik durf met 95 procent zekerheid te zeggen dat we eind 2019 van start gaan”, houdt Martijn Donders, projectmanager van de Uithoflijn, een slag om de arm. “Maar we sturen op een eerdere start van de exploitatie, na de zomer”. 

Op het Utrecht Science Park, zoals De Uithof tegenwoordig heet, bevinden zich naast het UMC Utrecht ook de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht. Volgens recente cijfers studeren ongeveer 50.000 studenten in De Uithof en hebben 20.000 werknemers er een baan.

Klik op de afbeelding voor een grote weergave van de routekaart.

Bus 12 die er nu rijdt, een dubbelgelede bus die in de spits elke 3 minuten vertrekt, staat niet voor niets bekend als de ‘sardientjeslijn’. “Er zijn gewoon te veel passagiers voor één bus”, zegt projectmanager Donders. En daar brengt de Uithoflijn verandering in. Met 24 lagevloertrams in roulatie en 3 reserve, 16 trams per uur per richting die met gekoppelde voertuigen maximaal 432 passagiers vervoeren, heeft de Uithoflijn een capaciteit van zo’n 7.000 passagiers per uur per

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook