R’dam brengt reisgedrag inwoners in kaart

R’dam brengt reisgedrag inwoners in kaart

De gemeente Rotterdam heeft het reisgedrag van honderd inwoners van de stad in kaart gebracht. Deelnemers uit verschillende Rotterdamse wijken kregen vier maanden lang een mobiliteitsbudget van tweehonderd euro voor openbaar vervoer, deelvervoer en de watertaxi.

Uit het onderzoek blijkt dat deelnemers met een hoger inkomen vaker een eigen auto hebben, en daardoor minder gebruikmaken van het ov. Deze groep maakte tijdens de proef minder, maar wel duurdere reizen met deelauto en trein. Deelnemers uit lagere inkomensgroepen waren voorzichtiger met het budget en maakten vaker kortere ritjes met de tram, metro en bus. Wel reisde deze groep tijdens de proef meer dan vóór de proef.

Weinig combinaties
Zeventig procent van de deelnemers ging anders reizen dan gebruikelijk, onder de autobezitters was dit tachtig procent. Mensen denken weinig na over het combineren van meerdere vervoersmiddelen voor één reis. Het zijn vaak dezelfde combinaties (en maximaal drie) die reizigers overwegen, zoals de trein plus fiets. De combinatie ov en deelauto wordt nauwelijks gebruikt.

Inkomen is de belangrijkste factor bij de keuze voor verschillende modaliteiten, zo blijkt uit de proef. Culturele achtergrond bleek vrijwel geen rol te spelen. Opvallend: tachtig procent van de autobezitters liet, tijdens de proef, de auto staan ten gunste van andere vervoerswijzen. Deelvervoer, bestaande uit fietsen, auto’s en elektrische scooters, werd veel uitgeprobeerd, maar vooral als aanvulling op de gebruikelijke modaliteit gezien. Gebruikers vinden het lastig om meerdere (deel)vervoersmiddelen in te zetten in één enkele reis.

Laat een reactie achter

Lees ook