‘Plan IC Den Haag – Aken geen klein bier’

‘Plan IC Den Haag – Aken geen klein bier’

De plannen voor een nieuwe internationale IC Den Haag – Aken gaan bij de opstart 10 tot 15 miljoen euro per jaar kosten, vertelt NS-woordvoerder Inge Rijgersberg. “Dat zal wel snel krimpen, maar het is geen klein bier.”

Dinsdag presenteerde NS het plan om vanaf 2025 een IC tussen Den Haag en Aken te willen gaan rijden. Over de haalbaarheid hiervan wil de vervoerder wil in gesprek met het ministerie van IenW, regionale overheden en ProRail.

In dit plan van NS rijdt de Intercity een keer per uur de route Den Haag – Rotterdam – Eindhoven – Heerlen en gaat bij de laatste plaats de grens over. Volgens Rijgersberg profiteren dagelijks 1250 internationale reizigers van en naar Aken, die daar kunnen overstappen op het Duitse hsl-netwerk.

Niet kostendekkend

Dat de verbinding niet kostendekkend is, is volgens Rijgersberg geen verrassing. “Maar we gaan ervan uit dat, wanneer de trein eenmaal rijdt, er ook snel meer reizigers zullen aansluiten. Een directe verbinding Den Haag – Heerlen is er nu nog niet, reizigers moeten overstappen in Utrecht. Een directe verbinding scheelt in kilometers en kan 25 minuten reistijdwinst opleveren.”

NS verwacht dat dagelijks 2000 reizigers kunnen profiteren op het binnenlandse deel van het traject. Door de aansluiting in Aken op het Duitse hsl-netwerk kunnen nog eens 1250 internationale reizigers profiteren.

Afkeuring

Afgelopen februari werd een plan voor de komst van een rechtstreekse IC Amsterdam – Aken nog afgekeurd door minister Cora van Nieuwenhuizen. Deze verbinding zou te duur zijn geweest. “Maar ik denk dat er meer argumenten golden”, zegt de NS-woordvoerder. “Het is een druk traject met de IC Enkhuizen – Heerlen en de tienminutentrein Eindhoven – Amsterdam. Dat kan resulteren in oponthoud voor een grote groep reizigers.”

Ook schreef de minister dat NS geen materieel beschikbaar zou hebben voor 2028. Maar met de komst van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) zit daar verandering in, aldus de Rijgersberg. “Als we nu goede afspraken maken, kunnen we op tijd bijbestellen.” De eerste gloednieuwe Intercity’s moeten, als alles goed gaat, vanaf 2021 gaan rijden. Een bestelling voor het traject Den Haag – Aken zou vanaf 2025 kunnen rijden, deze enkeldeks treinstellen kunnen geschikt gemaakt worden voor het Duitse spoor.

Afspraken maken

Dat NS zegt deze verbinding vanaf 2025 te kunnen verzorgen, lijkt haast geen toeval. Het ministerie van IenW maakte vorige week bekend NS vanaf 2025 opnieuw de concessie hoofdrailnet te willen gunnen. Ook moeten vervoerders internationale lijnen in Europa vanaf 2025 in open toegang kunnen aanbieden.

Volgens Rijgersberg is dit jaartal echter naar voren gekomen, omdat dat het beste in de planning past. “Deze lijn zal voor 90 procent op het hoofdrailnet rijden, maar of het er onderdeel van wordt is nog niet bekend. We hebben 2025 gekozen vanwege de planning. De infrastructuur moet worden aangepast, we moeten materieel bestellen, et cetera.

Aansluiting op Drienlandentrein

Tussen Heerlen en Aken rijdt momenteel één keer per uur de Drielandentrein (RE18). Volgens de NS-woordvoerder maakt de aansluiting van een Intercity het netwerk veel fijnmaziger. “Er is voldoende ruimte om de Intercity naast deze Sprinter te later tijden op dit traject. Als we de twee goed op elkaar kunnen laten aansluiten, bedienen we de meeste reizigers.”

2 reacties

  1. Frans Eekhout
    4 juli 2020 om 12:25- Reageren

    Twjfels…
    De vraag is of er wel voldoende potentieel is om een IC verbinding Den Haag – Heerlen, die er in de jaren negentig van de vorige eeuw wel bestond in de vorm van ICR rijtuigen, te laten doorrijden naar Aken via Landgraaf die nu nog wel door de Arriva sneltrein RE 18 uit Maastricht bediend wordt. Als straks de IC doorgaat naar de Domstad, stopt die dan ook in Landgraaf of gaat men met 80 km/u naar Aken. Hoeveel reizigers benutten de IC voor A) of een bezoek aan alleen Aken of B) verder reizen Duitsland in ? Is er wel een goed onderzoek gedaan naar dit aspect en zou er door goede en doelgerichte promotie het reizigers aanbod dan t.z.t. nog kunnen groeien om de levensvatbaarheid te rechtvaardigen ?. Als er een ICNG met het NL-B- D pakket aangeschaft wordt waardoor het een tricourante trein wordt, moeten er bij een stop in Landgraaf wel perronaanpassingen gedaan worden. De huidige sneltrein met nu 1 x per uur en na spoorverdubbeling Heerlen – Landgraaf 2 x per uur naast de reguliere stoptrein Kerkrade – Heerlen- Sittard voldoet mijn inziens goed en trouwens voor Maastricht is er ook vanuit Aken nog wel voldoende reizigersaanbod, maar Heerlen, Eindhoven – Rotterdam / Den Haag minder. Alvorens een Den Haag – Endhoven, men hoeft niet altijd via Utrecht C te reizen, naar Aken te kiezen verdient het om eerst onderzocht te worden of een multi-courante trein aan schaffen wel zinvol is, anders zou de huidige IC met “cross platform” in Heerlen verbinding genoeg moeten zijn om Aken te bereiken. Misschien is Düsseldorf i.p.v. Aken wel beter..

  2. Frank
    27 juli 2020 om 14:58- Reageren

    Woon zelf aan het spoor in Landgraaf. Zie dagelijks de treinen op het traject voorbij komen, er zit nu al dagelijks bijna niemand in op de spits na. Merendeel van de treinen vervoert lucht ipv mensen. Nu gaan ze het spoor verdubbelen, 2x zoveel lucht verplaatsten, het volk in zuid Limburg pakt die treinen niet, je hebt hier echt een auto nodig.
    Bij deze nodig alvorens er bergen geld wordt weg gegooid de ambtenarij eens uit om bij mij in de tuin of in de kamer eens te komen tellen wat er in de treinen daadwerkelijk zit.
    Dit is een ordinair prestige project betaald met onze belastingcenten

Laat een reactie achter

Lees ook