Arriva wil van Groningen naar Parijs
Deze trein vertrekt in de vroege ochtend, om 05.30 uur, vanuit Groningen en arriveert rond 10.40 uur op Gare du Nord in Parijs. Onderweg stopt de trein in Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Om 19.15 uur vertrekt de trein vanuit Parijs retour naar Groningen, waar hij rond 00.30 uur aankomt. Gedurende de dag zal de trein ook een extra rechtstreekse verbinding bieden tussen Parijs en Amsterdam. Met deze treindienst wil Arriva een duurzame en directe verbinding creëren tussen verschillende Europese steden.
Vroegtijdige indiening van de aanvraag
Arriva heeft de aanvraag nu ingediend, omdat de Nederlandse overheid het internationale spoorwegnet de komende jaren wil opnemen in het Nederlandse hoofdrailnet, tenzij andere bedrijven vóór 10 juni 2023 met plannen komen. Om te voorkomen dat er beperkte ruimte overblijft voor extra internationale verbindingen, heeft Arriva de plannen alvast bekend te maken. Een open toegang tot het spoor is essentieel om van de trein een succesvol alternatief te maken voor korteafstandsvluchten, vindt Arriva. Landen als Spanje, Italië en Frankrijk hebben dankzij deze benadering meer en goedkopere treinverbindingen kunnen realiseren.
Meer plannen in de toekomst
De plannen van Arriva rijken verder. Het bedrijf is van plan om in de toekomst aanvragen in te dienen voor treinverbindingen vanuit verschillende Nederlandse regio's naar Belgische en Franse steden. Hierbij maakt Arriva gebruik van haar internationale expertise die ze heeft opgedaan in de tien Europese landen waarin ze actief is, evenals haar ervaring met de nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol. Arriva roept overheden in heel Europa op om de markt niet te belemmeren. Alleen op die manier kunnen we toewerken naar een uitgebreid internationaal treinennetwerk met meer en frequentere treinverbindingen voor reizigers.
Met de aanvraag bij de ACM voor dagelijkse rechtstreekse treinen tussen Groningen, Amsterdam en Parijs laat Arriva zien dat ze zich inzet voor duurzaam en grenzeloos reizen. Door deze nieuwe treindienst wordt het voor reizigers gemakkelijker om op een milieuvriendelijke manier grote Europese steden te bereiken. Arriva hoopt dat andere vervoersbedrijven en overheden haar voorbeeld volgen, zodat we gezamenlijk kunnen werken aan een betere toekomst voor het internationale treinverkeer. Laten we streven naar meer en betere treinverbindingen, en een duurzaam alternatief bieden voor binnenlands en internationaal vliegverkeer.
Meer artikelen met dit thema
Flixbus noteert recordwinst over 2023
29 feb om 15:29 uurFlix - het moederbedrijf van FlixBus - vervoerde in 2023 maar liefst 81 miljoen reizigers per bus of trein. Dat…
Thalys is nu definitief Eurostar
3 okt 2023Adieu Thalys. Sinds 1 oktober is de naam merknaam Thalys, na zo'n 27 jaar, veranderd in Eurostar, nadat beide…
CROW brengt 74 grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld
27 jul 2023Kennisplatform CROW heeft deze zomer voor de tweede keer grensoverschrijdende ov-lijnen in beeld gebracht in…
Belgische potentie voor de nachttrein
3 apr 2023Na NS ontstond ook bij de Belgische spoorwegen (NMBS) hernieuwde interesse in de nachttrein. Om de toekomstige…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Alstoms waterstoftreinen actief in Nedersaksen
1 sep 2022De Coradia iLint, de waterstoftrein van Alstom, wordt in Bremervörde in Nedersaksen ingezet op een traject met…
Met OV-chipkaart reizen tussen Duitse stations en Arnhem
21 jun 2022Met de OV-chipkaart via de Duitse treinstations Emmerich, Praest en Elten naar Arnhem reizen. Dat is vanaf 23…
Europees ov moet ambitie sneller omzetten in actie
16 jun 2022Om de Europese klimaatambities te behalen, is een grote rol weggelegd voor het internationale treinverkeer op…