Het treinverkeer vanaf Zwolle richting het noorden ondervindt ernstige hinder door de kou. Door het krimpen van spoorstaven is er een breuk ontstaan. De treinen die nog wel over het traject mogen rijden, hanteren een maximumsnelheid van 10 kilometer per uur.
Breuk in spoor bij Meppel door vrieskou
"Als het heel koud is, krimpen de spoorstaven een heel klein beetje", zegt een woordvoerder van ProRail bij RTV Drenthe over het defecte spoor. "Dan kan er een soort breukje ontstaan. Dat is hier nu ook het geval." Een rail of spoorstaaf is een stalen staaf waarover de wielen van de trein rijden. Het komt zelden voor dat die breekt, maar in dit geval heeft het grote gevolgen voor het treinverkeer.
ProRail verwacht in de nacht van 10 op 11 januari te kunnen beginnen met herstelwerkzaamheden.
Omdat het traject tussen Zwolle en Meppel een soort flessenhals vormt in de spoorinfrastructuur, zijn de gevolgen groot. Ook zonder defect spoor treden er vertragingen op, volgens berekeningen van ProRail rijden er per week gemiddeld negen uur per week geen of flink vertraagde treinen op het traject. Station Meppel heeft simpelweg geen plaats voor alle intercity's en sprinters die er doorheen moeten.
Mogelijke oplossingen zijn het uitbreiden van het station met een vierde perron en het aanpassen van de bestaande spoorverbinding tussen Meppen en Zwolle. Daarvoor is geld beschikbaar vanuit het ministerie van IenW, maar niet voldoende.
Een ander alternatief is de zogenoemde Lelylijn, waarbij het spoor wordt doorgetrokken van Lelystad naar Groningen via Emmeloord, Heerenveen en Drachten. Daarmee zou een tweede spoorverbinding tussen het westen en het noorden ontstaan.