In Nederland worden de meeste nieuwe ov-concessies gestart in het tweede weekend van december. Dit komt omdat dan nieuwe dienstregelingen ingaan en dat valt mooi samen met de start van een nieuwe concessie. In Scandinavië starten veel concessies juist in de zomer. Eigenlijk valt hier veel voor te zeggen, omdat er voordelen zijn voor alle stakeholders.
Concessiestart in de zomer?
Laten we beginnen met de passagiers. Een concessiestart in de winter is niet prettig. Een nieuwe concessie gaat in de praktijk vaak samen met nieuwe routes en kinderziektes die er soms voor zorgen dat bussen uitvallen of overvol zijn en dat er onder winterse omstandigheden lang moet worden gewacht bij de ov-halte.
Voor de chauffeurs kenmerkt deze periode zich door veel veranderingen. Nadat 8 of soms wel 10 jaar alles hetzelfde is geweest, zijn er van de ene op de andere dag andere routes, een nieuwe werkgever, andere IT-systemen, elektrische bussen, nieuwe laders, andere bedrijfskleding, enzovoort. Hierbij komt dat december de drukste periode van het jaar is. De scholen draaien volop en vanwege het weer ruilen veel mensen hun fiets of brommer voor het OV. Gefrustreerde passagiers reageren hun onvrede af op de chauffeur, die er niets aan kan doen dat zij lang in slecht weer op een overvolle bus hebben moeten wachten.
Dan de leverancier. Grote aantallen bussen leveren in de winter is lastiger. De dagen zijn kort, de aantallen zijn groot. De werkplaatsruimte binnen is beperkt en de druk om op tijd te leveren dwingt de leverancier ertoe om werkzaamheden aan de bus ook buiten uit te voeren bij veelal koud en regenachtig weer.
Vergelijk dit met een concessiestart in de zomer. De druk op het OV is lager, omdat de schoolvakanties aanstaande of al begonnen zijn en meer reizigers de fiets of de benenwagen nemen. Chauffeurs kunnen alle nieuwe informatie tot zich nemen onder minder druk en de dagen zijn langer, droger en warmer. De kinderziektes op het gebied van techniek en dienstregeling kunnen worden opgelost voordat het echt druk wordt. Uiteindelijk is iedereen erbij gebaat dat wanneer de nieuwe dienstregeling in de tweede week van december ingaat, alles op rolletjes loopt.
U begreep het al, dit is een warm pleidooi voor concessiewisselingen in de zomer en een oproep aan alle concessieverleners om nieuwe concessies in de zomer te laten starten. Hulde aan de provincies Brabant en Noord-Holland waar enkele concessies (Brabant West en Noord-Holland Noord) niet in de winter starten.