Deelfiets keer tien

vrijdag 9 augustus 2024

Hoe zorgen we dat tien keer zoveel mensen een deelfiets pakken na hun OV-reis? Samen met de lezers werken we aan een pleidooi waarin we laten zien waarom een schaalsprong nodig is en hoe deze te bereiken. Zo maken we van Nederland een land waar je overal en altijd een fiets kunt pakken, niet alleen in je eigen woonplaats. Doe je mee? Ga naar Idealedeelfiets.nl 

In Nederland fietsen we veel, maar met name rond onze woonplaats, omdat je daar een fiets hebt. Hoewel bijna de helft van de mensen met de fiets naar het station komt, gebruikt minder dan 2% een OV-fiets aan de bestemmingszijde. Waarom wordt er niet even vaak een fiets gepakt als je uit de trein stapt als voor de reis naar het station?

Deelfietsen hebben de potentie om ons fietsgebruik enorm uit te breiden door mensen in de gelegenheid te stellen overál een fiets te pakken.  Bij de start was de slogan van OV-fiets dan ook: “OV-fiets: Overal een fiets!”. Inmiddels staat op bijna alle treinstations de OV-fiets, maar bij ander OV tref je ze nauwelijks aan, ook zijn ze regelmatig op en de prijs is hoog, zeker voor frequent gebruik.

Deelfiets keer tien vraagt om een schaalsprong. Drempels moeten worden weggenomen. Als dat lukt heeft de Ideale Deelfiets grote voordelen:

  • Versterking van het OV. Openbaar vervoer en (deel)fiets zijn een aantrekkelijk duo waar nog veel meer mensen blije gebruikers van kunnen worden.
  • Vermindering van stallingsdruk. Deelfietsen kunnen de behoefte aan stallen van tweede fietsen op station van bestemming verminderen, wat stallingsruimte vrijmaakt.
  • Gezond en goed alternatief voor autoritten. Na een treinreis nog even een stukje lekker trappen. Kortom meer bewegen, minder vervuilen.

Scenario’s en doelgroepen

Wie springen er in de toekomst allemaal op een deelfiets? Waarheen? Waarom? Deelfietsen kunnen voor veel mensen nuttig zin. We lichten eruit:

  • Naar het werk: Reizen met het OV en het laatste stukje naar je werk of zakelijke afspraak per deelfiets.
  • Studenten en scholieren: Jongeren zijn al gewend aan het gebruik van deelfietsen en deelscooters. Voor hen zijn de kosten van (frequent) deelfiets-gebruik veel te hoog. Het zou goed zijn de deelfiets toe te voegen aan de OV-studentenkaart.
  • Bezoekers van een stad: Meerdere plekken bezoeken. Met een deelfiets worden alle steden net zo begaanbaar als de eigen woonplaats.
  • Familie en vrienden bezoeken met een deelfiets kom je er wel vanaf het station. Een maand- of kortingsabonnement is belangrijk omdat een dagelijkse ritprijs van €4,65 (OV-fiets) te hoog is.

Wat is er nodig voor een schaalsprong?

Wat zou er anders kunnen aan deelfietsen om drempels te verlagen en een sprong in gebruik te realiseren?

  • Veel meer deelfietsen op veel meer plekken. Een deelfiets pakken moet vanzelfsprekend zijn met een minimale kans op misgrijpen. Ook bij Metro, tram, bus en P+R.
  • Betaalbaar bij frequent gebruik. De prijs van een deelfiets is bij frequent gebruik al snel erg hoog. Een groter aanbod aan abonnementen, aansluitend bij forensen, jongeren en andere doelgroepen, is nodig om het frequente gebruik te stimuleren.
  • Gemakkelijk & flexibel. Een systeem met hubs waarbij je de fiets op veel plekken mag achterlaten in de stad en op OV-locaties (zonder boete) geeft veel flexibiliteit en kan veel gebruik aantrekken.
  • Een frictieloze overstap van OV naar de deelfiets. Een deelfiets verdient een prominente plek en is gemakkelijk vindbaar mèt en zonder MaaS-apps.
  • Makkelijk,snel en comfortabel. In veel enquêtes komt dit naar voren: Prominente plek om de fiets te pakken, makkelijk en snel te huren (al dan niet via MaaS) en een comfortabele fiets.
  • Slim omgaan met (stallings)ruimte. Zorgen dat veel meer mensen een deelfiets kunnen pakken zonder dat deze allemaal op het station overnachten, bijvoorbeeld door Wisselfiets of “OV-fiets @home”.

Misschien is het lastig om alle wensen te verenigen in één deelfiets. Wat ons betreft is de Ideale Deelfiets dan ook een aanbod van verschillende deelfietsen met verschillende eigenschappen en kosten.

Conclusie : Deelfiets keer 10 kan èn heeft grote voordelen

Om het gebruik van deelfietsen in Nederland te verhogen, is een schaalsprong nodig. Door te focussen op gemakkelijke overstappen vanaf OV-locaties en betaalbare, comfortabele fietsen, kan het aantal dagelijkse ritten groeien van 20.000 naar 200.000. Dit vereist het aanspreken van de juiste doelgroepen en het aanbod van deelfietsen te verbeteren qua beschikbaarheid, flexibiliteit en gebruiksgemak. Overheden zullen een sleutelrol moeten spelen bij het faciliteren van de infrastructuur, en het creëren van een aantrekkelijk speelveld. Voor het realiseren van deelfiets x 10 is er zeer waarschijnlijk structurele overheidsfinanciering nodig.

Zo kunnen we Nederland transformeren tot een land waar iedereen altijd en overal een fiets kan pakken en de maatschappelijke baten van actieve mobiliteit het meest tot hun recht komen.

Denk je mee? Ga naar Idealedeelfiets.nl