Dienstregeling NS vanaf 2025 flink op de schop

donderdag 8 februari 2024

Foto: Shutterstock

De NS gaat de dienstregeling per 2025 flink aanpakken. Het gaat om de grootste verandering in jaren. De NS wil zo het treinreizen aantrekkelijker en toekomstbestendiger maken. In de nieuwe dienstregeling moeten er wekelijks 1600 treinen meer gaan rijden dan nu het geval is. 

De NS heeft de Adviesaanvraag Dienstregeleing 2025 ingediend bij het LOCOV. De nieuwe dienstregeling start 15 december en is de eerste van twee stappen van een grote structuurwijziging die NS wil doorvoeren om op de toekomst voorbereid te zijn. De tweede stap volgt als de hogesnelheidslijn (HSL) verder ingebed wordt in het nationale spoornetwerk en de nieuwe, snelle ICNG naar meer delen van het land gaat rijden.

De dienstregeling moet, volgens NS, het reizen voor veel treinreizigers aantrekkelijker maken. Zo moeten diverse regio's beter en vaker met elkaar verbonden worden. Ook voert de NS veranderingen door om Amsterdam en Schiphol bereikbaar te houden, ondanks geplande jarenlange werkzaamheden op Amsterdam Centraal. De Intercity direct rijdt voortaan niet meer naar Amsterdam Centraal, maar naar Amsterdam Zuid en vervolgens door naar Lelystad of Amersfoort. 

Hogesnelheidslijn

De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport gaan in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Amsterdam Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. In de toekomst wil NS deze treinen door laten rijden naar Groningen of Leeuwarden, maar vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tempo waarmee de nieuwe ICNG geleverd wordt, kan dit nog niet in 2025. Daarom gaan ze volgend jaar verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort. Deze aanpassing heeft als gevolg dat alle Intercity’s uit Enschede doorrijden naar Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. Dit betekent dat reizigers naar Schiphol uit Oost-Nederland overstappen op station Amersfoort. De stations tussen Amsterdam Zuid en Lelystad krijgen 1x per uur een rechtstreekse verbinding met Antwerpen en Brussel.

Airport Sprinter

Er wordt de komende jaren intensief gewerkt op en rond Amsterdam Centraal, om het station klaar te maken voor de toekomst. Tijdens de werkzaamheden zijn voortdurend minder perronsporen beschikbaar. NS introduceert daarom de Airport Sprinter. Dit is een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week op het grootste deel van de dag.

TienminutenSprinter naar Den Haag

Tussen Den Haag Centraal, Roterdam Centraal en Dordrecht introduceert NS de TienminutenSprinter. In de buurt van het spoor wordt de komende jaren flink gebouwd. Met de TienminutenSprinter kan NS het groeiend aantal reizigers bedienen. Daarnaast betekent meer treinen minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.

Sneller en vaker naar Brussel

NS en de Belgische vervoerder NMBS verdubbelen het aantal treinen tussen Nederland en Brussel van 16 naar 32 per dag. Er komt een nieuwe, snelle verbinding bij waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan nu.

Belangrijke verbeteringen

Enkele andere belangrijke uitbreidingen en verbeteringen die NS wil doorvoeren in dienstregeling 2025:

  • De tienminutentrein Rotterdam – Schiphol en Schiphol – Arnhem wil NS van maandag tot en met donderdag de hele dag rijden. De bereikbaarheid van station Amsterdam Bijlmer Arena verbetert hierdoor flink. Er zijn grote werkgevers en er vinden veel evenementen plaats in onder meer de Johan Cruijff Arena en de Ziggo Dome.
  • De NS wil meer treinen in de spits, de avonden en weekenden. Zo keren bijvoorbeeld de kwartierdiensten tussen Amsterdam Centraal, Weesp en Almere, tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal en tussen Utrecht en Woerden weer terug. Ook gaat NS op tal van trajecten op sommige dagen vroeger de eerste trein rijden of kun je later de laatste trein nemen. Bijvoorbeeld van Groningen naar de Randstad (voortaan vanaf 5.19 uur), een extra late Intercity van Enschede naar Amersfoort (23.16 uur), van Arnhem naar Amsterdam (5.31 uur), Den Haag-Eindhoven (23.49 uur) en van Almere naar Utrecht (00:51 uur).
  • Op vrijdag- en zaterdagavond wil de NS tussen Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag ieder kwartier een Intercity, tot half 1 ’s nachts. Dat betekent een aanzienlijke verbetering voor reizigers in dit deel van de Randstad in de avonduren.
  • Maandag tot en met donderdag wil de NS de spitsrichting drie snelle treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort.
  • De Intercity tussen Haarlem en Alkmaar wil de NS laten terugkeren. NS wil in de spitsrichting op maandag tot en met donderdag twee ritten per spitsrichting rijden.
  • Tussen Utrecht en Woerden wil NS overdag weer vier Sprinters per uur op maandag tot en met vrijdag. Daardoor worden de stations Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Terwijde en Vleuten de hele dag weer vier keer per uur bediend.
  • Op vrijdag wil NS de Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam vanaf de ochtendspits weer elk kwartier in plaats van vanaf het middaguur laten rijden.
  • Tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal wil NS op vrijdag weer vanaf de ochtendspits een kwartierdienst met Intercity’s in plaats van vanaf het middaguur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal gaan meer treinen rijden in de brede spits.
  • NS wil  de Sprinter Utrecht – Hilversum – Hoofddorp weer op vrijdag, zaterdag en zondag rijden. Hiermee brengt NS op die dagen de kwartierdienst terug in Het Gooi.
  • NS wil op vrijdag de kwartierdienst met Sprinters tussen Leiden Centraal en Schiphol Airport herstellen.
  • NS wil de kwartierdienst tussen Eindhoven en Utrecht langer doorrijden, namelijk tot 23:00 uur in plaats van 21:00 uur. Hierdoor is ook Venlo in de avonduren beter verbonden met de Randstad.
  • Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden wil NS extra ritten toevoegen.

Definitieve dienstregeling

Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties en regionale overheden begin van het jaar om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. In het najaar wordt de definitieve dienstregeling dan bekendgemaakt.