Dit zijn de 9 meest gelezen artikelen van 2021
Het jaar is bijna ten einde en daarom is het tijd om de balans op te maken. Waar 2020 werd gedomineerd door het destijds nieuwe fenomeen corona, merkten we in 2021 vooral de uitwassen van corona. In dit eindejaarslijstje de negen meest gelezen artikelen.
De markante Fries Pier Eringa vertrok in maart van dit jaar bij Transdev, nadat hij amper 1,5 jaar als CEO actief was geweest. Eringa wilde graag veranderingen doorvoeren, maar door de coronacrisis lukte dat niet. Hij verweet het Rijk gebrek aan ambitie, anderen verweten Eringa dat hij zijn verantwoordelijkheden ontloopt. Opvolger Manu Lageirse staat sindsdien aan de lat.
Terwijl in het Nederlandse ov genoeg gebeurt, leest u ook graag over wat er 'over de grens' gebeurt. Het Vlaamse ov-systeem staat voor de grootste verandering in veertig jaar tijd, vertelde een woordvoerder van het Vlaamse Departement Mobiliteit & Openbare Werken. Sinds 2019 werken vijftien vervoerregio’s aan eigen vervoer- en mobiliteitsplannen, die in 2022 in werking moeten treden. We zijn benieuwd.
Nadat eind oktober een nieuwe waterstofbus in Doetinchem in brand was gevlogen, vraagt ov-adviseur Herman Wilmer in een blog aandacht voor bewustwording. Want rond waterstof leven nog wel vragen, stelt hij. "De neiging om de voordelen op te hemelen (er hangen veel belangen mee samen) en de risico’s te bagatelliseren, vormt een reëel risico."
De Nederlandse bussenbouwer VDL zou oorspronkelijk in oktober 2021 de nieuwe generatie elektrische stadsbussen presenteren op Busworld. Busworld ging niet door, maar de nieuwe bus is er wel: in januari gaat Transdev-dochter Hermes ermee rijden in de regio Eindhoven.
In april moesten de verschillende ov-autoriteiten hun transitieplannen bij het Rijk inleveren, als voorwaarde voor de verlenging van de beschikbaarheidsvergoeding in het laatste kwartaal van 2022. Inmiddels weten we dat die vergoeding er kwam, maar destijds gingen de ov-regio’s daar niet vanuit.
Communicatiedirecteur Jacco van der Tak van NS had kritiek op het beleid van de Rijksoverheid. “Niet alleen ons landschap is momenteel versnipperd, maar ook de sturing op Rijksniveau”, stelde hij. Met de hoeveelheid opgaven die er de komende jaren aankomt, is het tijd voor ‘groot denken’. Half december presenteerde het nieuwe kabinet overigens een regeerakkoord, waar dit grote denken in lijkt te zitten.
Sinds half december hebben we een kabinet, maar herinnert u zich nog de tijd vóórdat de langste kabinetsformatie ooit begonnen was? Dat was in maart, de Tweede Kamerverkiezingen stonden toen voor de deur. Daarom zette OV-Magazine de verschillende ov-gerelateerde standpunten van de belangrijkste politieke partijen op een rijtje.
Het merk R-net werd in 2011 opgericht en timmert sindsdien behoorlijk aan de weg. In november maakten de opdrachtgevers bekend de samenwerking tot 2028 te willen verstevigen, maar al in de zomer verklaarde Michiel Meurs van ontwerpbureau FromAtoB het succes. Volgens hem zit dat in de uniforme huisstijl.
Ronald Haverman ontving in april een Koninklijke onderscheiding voor zijn uitvinding: de OV-fiets. Reden voor een interview met OV-Magazine, natuurlijk. Haverman gaf aan dat de mobiliteitstransitie nog in de kinderschoenen staat en vindt dat de OV-fiets wel aan een upgrade toe is.
Reactie toevoegen