Eerste paal laaddepot HTM geslagen

maandag 29 januari 2024

De eerste paal voor het laaddepot op de buslocatie van de HTM is geslagen. Daarmee zet HTM een stap op weg naar volledig zero-emissie ov, als eerste stadsvervoerder in Nederland. Voor Daimler Buses Solutions is het een zeer toonaangevend project. Het is de eerste bouw, buiten Duitsland, van een zeer groot depot waar Daimler Buses naast de bussen ook de laders, de civiele werkzaamheden, het laadmanagementsysteem, de software oplossingen en de digitale services levert. Stad Wiesbaden is Den Haag voorgegaan. Daimler Buses Solutions werkt nauw samen met lokale partners ABB E-mobility en Batenburg techniek.

Volledig CO2  vrij depot

Het terrein van de Telexstraat heeft de afgelopen maanden een ware metamorfose ondergaan ter voorbereiding op de komst van de nieuwe elektrische bussen. Zo is de bestaande washal gesloopt, zijn kabels en leidingen aangelegd, en is het terrein opnieuw bestraat. Vanaf nu kan er gewerkt worden met het aanbrengen van de laadinfrastructuur, die nodig is om de eCitaro’s straks te kunnen opladen. De nieuwe elektrische bussen van HTM worden verwacht omstreeks juni van dit jaar.

Met het volledige CO2 vrije depot zal HTM in 2025 de eerste stadsvervoerder in Nederland zijn die dit heeft gerealiseerd.

 

 

Laadinfrastructuur opgezet door ABB en Batenburg.

Daimler Buses Solutions, heeft met lokale partners ABB E-mobility en Batenburg techniek de planning en ontwerp verzorgt voor een kant-en-klare levering van de laadinfrastructuur. De samenwerking van deze ervaren bedrijven waarborgt een robuust systeem, met een hoge mate van bedrijfszekerheid. Het laadmanagement wordt uitgevoerd door IVU, evenzeer een bedrijf met ruime ervaring binnen de OV-branche.

Door het strategisch plaatsen van de laders, worden in dit geval zes ‘fastlanes’ gecreëerd voor het supersnel bijladen van de bussen overdag. Dit is mogelijk door de keuze voor de HVC360 van ABB E-mobility. Dit is een model snellader dat 4 outlets, op 1 kabinet kan aansluiten. In de avond wordt op de 4 laadpunten met 90 kW per punt geladen, terwijl overdag het volle vermogen (360 kW) op één punt wordt geboden.

Bijkomend voordeel voor HTM van deze oplossing is de zeer geringe footprint die benodigd is. In totaal zullen op de beperkte ruimte van het depot 28 van dergelijke laders worden geïnstalleerd, met daaraan 109 laadplekken. Op locaties elders komen daarnaast dertien 320 kW snelladers.

De ingebruikname van de laadpleinen staat gepland voor het derde kwartaal van 2024.