Politici in ons land kiezen bewust voor dure treinkaartjes, dat is de NS niet te verwijten.
Europees rapport legt schuld slechte treinprestaties te eenzijdig bij de NS
Er is ophef over de plaats van de NS op de ranglijst van Europese spoorwegmaatschappijen – naar aanleiding van een rapport van de Europese NGO Transport & Environment. In het rapport krijgen de maatschappijen een score op een aantal onderwerpen. Vreemd genoeg ontbreekt duurzaamheid op die lijst. We gaan kijken waardoor de NS zo laag scoort. Van de acht criteria scoort de NS onvoldoendes op het niet hebben van allerlei speciale tickets voor specifieke groepen, op het ontbreken van nachttreinen (in ons grote land!), op de reiservaring en op de prijs van gewone tickets. Door die vier komt de NS in de onderste regionen terecht.
Bij speciale tickets hebben de onderzoekers naar ons idee niet goed gekeken. De algemeenheid van de 40% korting en mogelijkheid om andere kortingen te krijgen wordt ondergewaardeerd. Verder zijn er zeker dat soort tickets, maar akkoord; het zou beter kunnen. Dan de laatste twee. Eerst maar die reiservaring. Het gaat dan om wifi aan boord, om de aanwezigheid van oplaadvoorzieningen voor je mobiel, om de aanwezigheid van catering, en om de snelheid van de verplaatsing. Bij de eerste twee valt zeker veel te verbeteren, voor de laatste twee lijkt te gelden dat ons land wat klein is. Als de gemiddelde reistijd 27 minuten is, dan is het ontbreken van catering minder een probleem. Dan de prijs van tickets. Ook daar scoort de NS laag; de prijs is hoog. Maar dat is niet aan de NS te wijten. Nationale politici in ons land willen al jaren dat de reiziger lekker veel betaalt voor zijn of haar ov. Dat is een bewuste keuze, die wij overigens volstrekt niet begrijpen. Waarom geeft Zwitserland met beduidend minder inwoners ongeveer tweemaal zoveel overheidsbudget aan het ov, en stoppen wij graag zoveel in de wegenstructuur. Om hier meer van te begrijpen; lees onze notitie Denken buiten het paradigma, een nieuwe visie voor de rol en structuur van het openbaar vervoer in Nederland.
Tot slot, waar is de NS wel goed in? In betrouwbaarheid, en blijkbaar in het compenseren van niet geslaagde verplaatsingen. Dat eerste is mooi, dat laatste vinden we dan wel weer gek. Zo goed wordt er toch niet gecompenseerd? Niet zoals we het gek vinden dat betrouwbaarheid in de systematiek maar weinig punten scoort, frequentie en duurzaamheid als criteria ontbreken en er erg weinig aandacht is voor betrouwbare reisinformatie. Tot slot is de NS één van de weinige maatschappijen waar je zonder boeking in de trein kunt reizen, en dat lijkt ons ook wat waard voor goed ov. Er is geen enkel ander land in Europa waar je in minder tijd je kaartje kunt kopen. Sterker nog, je hoeft geen kaartje te kopen, alleen je bankpas tegen de lezer te houden. Hier hanteert T&E een oud frame van kijken naar hoe je moet betalen voor een trein als niet frequente reiziger.
Snel in de prullenbak met dit rapport, en het wachten is op een eerlijker vergelijking.