Gereedschapskist

donderdag 20 juni 2024

BHLS, U-link 28 in Utrecht (foto: Rob van der Bijl, 14 maart 2024).

In juni verschijnt bij Acquire, uitgever van onder meer OV-Magazine, het boek ‘Betere bus’ van de hand van Rob van der Bijl en Niels van Oort. U kunt vanaf nu uw exemplaar reserveren en/of uw belangstelling kenbaar maken voor de Masterclass die de auteurs dit najaar verzorgen. 

Betere bus kent vele gedaantes. Er staat ons een breed en rijk busspectrum ter beschikking waarbinnen BRT (‘Bus Rapid Transit’) en BHLS (‘Buses with High Level of Service’) een centrale positie innemen. Dit spectrum biedt daarnaast ruimte aan alle toepassingen van de bus waarmee het openbaar vervoer hoogwaardiger wordt: een slim versnelde stadsbus, een sociaal gedragen buurtbus, een effectieve vraagafhankelijke bus, een comfortabele bus op de langere afstanden, een bustaxi in de buurt, enzovoorts. Zo wordt het mogelijk om nauwkeurig hoogwaardige karakteristieken aan al deze vormen van bus toe te kennen. In het bijzonder kunnen BHLS en BRT van elkaar worden onderscheiden. En voortaan is het mogelijk om containerbegrippen als HOV werkelijk te operationaliseren, of desnoods te vermijden. Al naargelang het doel van een project, of de exploitatie, werkt het busspectrum als een gereedschapskist die ten dienste staat aan ontwerpers en planners, aan opdrachtgevers en vervoerders, aan politici en bestuurders en niet in de laatste plaats aan reizigers en hun belangverenigingen.

Geen eenduidige standaard

Er is dus geen eenduidige ‘standaard’ voor betere bus, want technische specificaties, lokale context, gebruik en prestatie-eisen kunnen variëren. De uiteindelijke keuze voor een bepaalde modaliteit is sterk contextafhankelijk. Zo kunnen lokale condities bepalend zijn voor de uiteindelijke beslissing, bijvoorbeeld voor modale bus, hoogwaardige bus of andere modaliteit. De welvaart ter plekke kan evenzeer bepalend zijn. Armlastige steden kunnen zich doorgaans geen hoogwaardig ov permitteren. In Europa is met name in Franse steden te zien dat BHLS gebruikt wordt voor ov waarvan de vervoerswaarde die van zwaardere tramlijnen benadert of deels overlapt; onze casus Nantes Busway is daarvan een voorbeeld. Buiten Europa, en zeker in Zuid-Amerika en Azië, wordt BRT gekozen voor diensten met vervoerswaarden die op zich allerlei vormen van railgebonden ov zouden rechtvaardigen; onze casus Bogotá met zijn TransMilenio is daarvan een voorbeeld. De verschillen wereldwijd zijn behalve op uiteenlopende stedelijke dichtheden, vooral terug te voeren op economische, culturele en bijzondere lokale omstandigheden. Over de effectiviteit in het algemeen en in het bijzonder de vervoerswaarden en daarvoor benodigde capaciteiten van bussystemen en financiële middelen komen we uitvoerig in ons boek terug. Evenals over de doeltreffendheid van busnetwerken. Temeer een reden om snel ons boek in te duiken.

Bestellen? 

Het standaardwerk ‘Betere bus’ zal uit bijna 400 pagina’s hoogwaardige én lezenswaardige kennis bestaan en € 49,95 (ex btw) per exemplaar kosten. U kunt nu met onderstaand formulier alvast uw eigen boek(en) bestellen. Wilt u voor uw organisatie grotere aantallen bestellen? Neem dan even contact op met de uitgever (Geert Dijkstra, geertdijkstra@acquire.nl).  

Klik hier om te bestellen.