donderdag 25 januari 2024
De plannen om meer internationale treinen te laten rijden naar Amsterdam staan onder druk. Door bezuinigingen bij het ministerie van IenW is er onduidelijkheid over de plannen om de Amsterdamse metro door te trekken naar Schiphol. Mochten de plannen voor de metro niet doorgaan, is er ook geen ruimte voor meer internationale treinen.
Niet alleen veel internationale treinen naar Amsterdam maken gebruik van de Schipholspoortunnelm datzelfde geldt voor treinen tussen Amsterdam en Schiphol. Op drukke momenten loopt het aantal treinen dat gebruikmaakt van de tunnel op tot zo'n 50 per uur. Capaciteit voor meer treinen door de tunnel is er niet.
Door het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp - de metro stopt nu op Amsterdam Zuid - zou de druk op de Schipholtunnel lager moeten worden, waardoor er meer internationale treinen gebruik van de tunnel zouden kunnen maken.
Als de metro een deel van de reizigers van de sprinters en intercities overneemt, onstaat ruimte voor andere treinen door de tunnel, naar Alkmaar en Maastricht en internationaal.