Nog paar weken puzzelen voor ov-bedrijven
Als de te verwachten versoepelingen doorzetten en de quarantaine- en isolatieregels minder streng worden, lijkt dat ov-bedrijven lucht te bieden in hun strijd tegen het hoge ziekteverzuim onder personeel. Maar de effecten kunnen nog wel enkele weken duren.
Dat blijkt uit een rondgang van OV-Magazine. Door de huidige omikronvariant is het ziekteverzuim onder personeel hoog, geven de verschillende trein- en busvervoerders aan. “Maar dat is vergelijkbaar met de hele samenleving”, vertelt een Transdev-woordvoerder.
NS besloot op 7 februari de dienstregeling stapsgewijs af te schalen naar 85 procent, vertelt een woordvoerder. “Daarmee creëren we meer ruimte om het oplopende verzuim op te vangen. We hopen minder te maken te krijgen met incidentele uitval, waardoor de reiziger minder vaak kort van tevoren geconfronteerd wordt met een trein die uitvalt.” Niet alleen conducteurs en machinisten vallen uit, maar ook planners en monteurs.
Slag om de arm
De te verwachten versoepelingen van de huidige quarantaine- en isolatieregels kunnen lucht bieden, maar NS houdt wel een slag om de arm. “Het moet nog blijken of verruiming van de quarantaineregels voldoende bijdraagt. Overigens vinden wij het wel belangrijk dat onze collega’s genoeg tijd hebben om goed te kunnen herstellen.”
Dat geeft de GVB ook aan. In Amsterdam is het ziekteverzuim momenteel 3 procent hoger dan vorig jaar, en dat heeft leidde tot 3 procent afschaling van de dienstregeling voor tram en bus en een halvering op metro 51.
"De aantallen en percentages zijn wel dagkoersen, en we hopen dat de nieuwste quarantainemaatregelen in positieve zin gaan bijdragen. We verwachten dat dit ziekteverzuim, net zoals in de rest van Nederland en bij andere bedrijven, nog enkele weken aanhoudt." Deze woordvoerder wijst erop dat we de aanstaande persconferentie eerst moeten afwachten, voordat de nieuwe quarantaine- en isolatieregels bekend zijn en vervoerders daarop kunnen inspelen.
Puzzelen
Tot die tijd blijft het puzzelen. Keolis stelt dat de druk op de bezetting hoog is, waardoor zowel in IJssel-Vecht, Almere als Utrecht een aangepaste dienstregeling geldt. “Het aantal beschikbare collega’s fluctueert dus per dag/week. We houden het allemaal nauwlettend in de gaten en blijven in overleg met onze opdrachtgevers”.
Transdev heeft alleen moeten afschalen in de zaterdagdienstregeling van Amstelland-Meerlanden, maar dat leverde geen capaciteitsproblemen op. Wel is het ziekteverzuim in veel concessies hoog. “Maar een tekort aan chauffeurs in Den Helder hoeft niet te leiden tot afschaling in Goes.” Arriva geeft aan dat het “een flinke puzzel is om alles rond te krijgen, maar tot nu toe lukt dat dankzij collegialiteit en flexibiliteit onder het personeel.”
Ook bij de stadvervoerders HTM en RET is sprake van stijgend ziekteverzuim door coronabesmettingen en quarantaineplicht. RET kondigde eind januari al afschalingen aan, terwijl HTM continu blijft monitoren hoe de situatie ervoor staat. “We willen een voorspelbare en betrouwbare dienstregeling rijden. Vooralsnog lukt het ons om de jaardienstregeling te rijden. Versoepelingen in quarantaineregels gaan ongetwijfeld helpen om de diensten dan makkelijker rond te krijgen.”
Reactie toevoegen