Als oplossing voor het overbelaste stroomnet voorziet de Rotterdamse stadsvervoerder RET vanuit zijn eigen elektriciteitsnetwerk Rotterdam van stroom. Volgens RET-directeur Linda Boot is dit een Europese primeur die op veel plekken toepasbaar is.
Als oplossing voor het overbelaste stroomnet voorziet de Rotterdamse stadsvervoerder RET vanuit zijn eigen elektriciteitsnetwerk Rotterdam van stroom. Volgens RET-directeur Linda Boot is dit een Europese primeur die op veel plekken toepasbaar is.
Net zoals overal in Nederland is het stroomnet in en rond Rotterdam overbelast. Volgens wethouder Chantal Zeegers (klimaat, wonen en bouwen) kunnen scholen, kantoren en bedrijven die willen uitbreiden op dit moment geen aansluiting krijgen.
Volgens Boot is er in het ongeveer 200 kilometer lange elektriciteitsnetwerk van de RET veel meer stroom beschikbaar dan nodig is voor de trams en metro's. Het gaat om grote hoeveelheden energie, voldoende om zo'n 36.000 huishoudens van stroom te voorzien. Omdat trams en metro's op 700 Volt rijden, is de afgelopen gewerkt aan het bouwen van een omvormer. Zo wordt het voltage geschikt voor andere toepassingen. Daarnaast heeft de RET afgelopen juni van toezichthouder ACM een vergunning gekregen om de stroom te leveren. De eerste afnemers zijn natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap en de gemeente Rotterdam.
Rotterdam wil 2000 megawattuur afnemen voor twee nieuwe laadpleinen, waar elektrische auto’s – maar ook bedrijfswagens, bestelbusjes en uiteindelijk bouwverkeer – straks kunnen opladen. Vanwege de strenge stikstofregels gaat de natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap de stroom gebruiken voor emissiearm natuurherstel in Natura 2000-gebieden.
Het Rotterdamse initiatief heeft al interesse in het buitenland gewekt. Nu kijkt de vervoerder ook naar batterijen en energieopslag, omdat met een batterij het mogelijk is om de ongebruikte stroom op te slaan en op drukke momenten terug te leveren.
Bron: