Om voorbereid te zijn op de verwachte reizigersgroei en stedelijke ontwikkelingen investeren het Rijk en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) in een sterker openbaar vervoernetwerk. Met nieuwe woningen langs metrolijnen en RandstadRail-trajecten wordt een stijging van reizigersaantallen voorzien, wat vraagt om grotere capaciteit, hogere frequenties en infrastructuuraanpassingen.
Rijk en MRDH investeren in versterking OV-netwerk
Metro elke 5 minuten tussen Rotterdam en Den Haag
De metrolijn tussen Rotterdam en Den Haag (E-lijn en C-lijn) zal in 2030 een frequentie van elke 5 minuten bieden, in plaats van de huidige 10 minuten. Om dit mogelijk te maken, wordt geïnvesteerd in extra metrovoertuigen, stroomvoorzieningen, geluidswerende maatregelen en aanpassingen aan de werkplaats Waalhaven-Zuid en station Beurs.
Langere voertuigen voor RandstadRail
Langs de RandstadRail-trajecten 2, 3 en 4 zullen langere voertuigen worden ingezet om de toenemende reizigersaantallen te verwerken. Gemeenten rondom deze lijnen plannen nieuwe woonwijken, wat vraagt om infrastructuuraanpassingen voor het rijden met gekoppelde voertuigen.
Toekomstbestendige spoorbeveiliging
Rond 2035 zal de spoorbeveiliging op de trajecten van RandstadRail (Den Haag - Zoetermeer) en de E-lijn (Den Haag - Rotterdam) vernieuwd worden. De MRDH start samen met vervoerders HTM en RET een verkenning naar een toekomstgericht beveiligingssysteem, dat geschikt is voor hogere frequenties en een betrouwbaardere dienstregeling.
Samenwerking voor duurzame groei
Volgens Simon Fortuyn, MRDH-bestuurder, is de investering cruciaal: “Dagelijks reizen duizenden inwoners van onze regio met het OV. Met de groei van nieuwe woonwijken in de buurt van het OV moeten we ervoor zorgen dat ons netwerk meegroeit. Zo blijven we bouwen aan een duurzame en leefbare samenleving.”
Met deze samenwerking en investeringen onderstrepen het Rijk en de MRDH hun commitment aan duurzaam en toekomstbestendig openbaar vervoer, waarin reizigerscapaciteit en kwaliteit hand in hand gaan.