Veiligheid voorop

maandag 18 november 2024

Foto: Shutterstock

Emma Kampschoer is teamleider Service en Veiligheid bij Connexxion. Ze begon haar carrière in 2019 als stagiaire. "Het werk is ontzettend leuk en je voelt je echt onderdeel van het ov-team, dat bevalt me erg goed. Ook als teamleider ben ik met mijn team regelmatig onderweg   en werken we ‘buiten’."

De boa’s in het veld zijn goed getraind en uitgerust met steekvesten, bodycams en portofoons. "We vormen samen een hecht team en hebben goed contact met ketenpartners zoals de politie en de gemeente", vertelt Kampschoer.

Als teamleider heeft ze oog voor haar team. "Wanneer er bijvoorbeeld een aanhouding met geweld heeft plaatsgevonden, is het belangrijk dat de medewerkers bij mij terecht kunnen. Je moet hen opvangen en evalueren wat er precies is gebeurd. Het is belangrijk dat ze weer terugkeren naar de realiteit, beseffen dat ze het goed hebben aangepakt, en daarna de juiste vervolgstappen nemen."

Toename van geweld

Ook Kampschoer merkt een toename van geweld in het openbaar vervoer. "Dat varieert wel per maand. Zo hadden we in april ineens drie aanhoudingen, verspreid over verschillende gebieden. Vaak zijn verwarde personen betrokken, die dan onder invloed van alcohol of drugs zijn. Laatst troffen we om 10 uur 's ochtends al iemand dronken in de bus aan, die weigerde uit te stappen. Zo iemand kan dan plotseling agressief worden, waardoor wij moeten ingrijpen. Het escaleert tegenwoordig snel; mensen gaan ineens van 0 naar 100 en staan dan niet meer open voor redelijke argumenten. Dat maakt ons werk uitdagend. Van de bekende overlastgevers weten we hoe ze reageren, maar bij anderen kan het gedrag onverwachts omslaan. In zulke situaties staan wij als boa’s vaak meteen op achterstand."

Gedrag van passagiers

Hoewel Kampschoer niet vindt dat passagiers een actieve rol moeten spelen bij handhaving, merkt ze dat hun gedrag is veranderd. "Ze beginnen meteen te filmen zodra er een dreigende situatie ontstaat, zonder in te grijpen of zelfs maar uit de weg te gaan. Dit bemoeilijkt ons werk, en vaak realiseren ze zich niet welk risico ze nemen. Ons doel is om te voorkomen dat omstanders gewond raken. Daarom is het soms nodig dat mensen uit het voertuig stappen of ruimte maken. We vragen chauffeurs dan ook vaak om het voertuig stil te zetten, zodat passagiers kunnen uitstappen, maar dat is niet altijd mogelijk. Je kunt een trolleybus bijvoorbeeld niet zomaar op een kruispunt stilzetten. De reactie van chauffeurs varieert: de een biedt hulp aan, de ander blijft in de cabine, en dat is prima. Hun taak is immers om passagiers veilig van A naar B te brengen, niet om boa te spelen."

Het plezier in het werk

Ondanks de uitdagingen blijft Kampschoer enthousiast over haar werk. "Vanaf het moment dat ik als stagiaire begon, vond ik het geweldig. Op mijn eerste dag, 5 mei, zag ik meteen hoe iedereen goed samenwerkte en in een positieve sfeer. Het ov-systeem kan echt als een geoliede machine functioneren. Als boa sta je dicht bij je collega’s, en ja, ook de chauffeurs beschouwen we als collega's."