De Vervoerregio Amsterdam investeert ruim 110 miljoen euro in 13 extra metro’s voor GVB. De nieuwe metro's zijn nodig om in te spelen op stijgende reizigersaantallen en om groei in het netwerk te kunnen realiseren.
Vervoerregio investeert ruim 110 miljoen in 13 extra metro’s voor GVB
In 2018 investeerde de Vervoerregio voor GVB al in dertig nieuwe metro’s van het type M7, het oude materieel was aan vervanging toe. Omdat destijds een optie werd vastgelegd om eventueel nog extra metro’s aan te schaffen, kan GVB deze nu relatief voordelig bijbestellen zonder dat daar een nieuwe aanbesteding voor nodig is.
Gerard Slegers, lid dagelijks bestuur Vervoerregio Amsterdam: “Op basis van actuele ontwikkelingen in het openbaar vervoer en het metronetwerk kunnen we nu goed inschatten hoeveel extra metro’s we de komende jaren nodig hebben. Ik ben dan ook blij dat we nu de kans hebben om snel en relatief goedkoop extra metrotreinstellen aan te schaffen. De tijd en het geld dat we hiermee besparen kunnen we dan weer goed gebruiken om het openbaar vervoer op andere manieren te verbeteren.”
Met de dertien extra metro’s kan GVB frequentieverhogingen doorvoeren en mogelijk ook kleine netwerkuitbreidingen realiseren. OOk kan nu de complete vloot van het type S3/M4 uit 1996/1997 worden vervangen. Een voordeel van deze metrotreinstellen is dat ze 60 meter lang zijn in plaats van 120 meter. De capaciteit kan op specifieke tijden of lijnen zo worden afgestemd op het aantal reizigers. Tijdens de spits kan op de Ring- en Oostlijnen met twee gekoppelde treinstellen worden gereden en buiten de spits met enkele metrotreinstellen. Hierdoor kan het onderhoud aan het materieel beter worden gepland.