Zero emissie focus bij Brabants familiebedrijf én multinational

donderdag 31 oktober 2024

Rob Mol is nu zo’n anderhalf jaar directeur bij VDL Bus & Coach Nederland. “De gemoedelijke sfeer is echt kenmerkend voor VDL als Brabants familiebedrijf. Met diverse en ambitieuze mensen is het een fantastisch bedrijf om bij te werken”, aldus Mol.

 “De werksfeer is familiair, ondanks de bedrijfsgrootte van zo’n 15.000 mensen. De lijntjes zijn kort en president-directeur Willem van der Leegte is heel betrokken en benaderbaar. Het is een echte ondernemersfamilie.”

Omhoog krabbelen

Ook VDL heeft, net als de rest van de vervoersector, moeilijke jaren achter de rug, tijdens en na de coronapandemie. “We krabbelen langzamerhand uit het dal. Er zijn genoeg uitdagingen, maar ook mogelijkheden en kansen, zeker in het openbaar vervoer. Neem de transitie naar volledig zero emissie busvervoer, alle nieuwe ov-voertuigen moeten in 2030 uitstootvrij zijn. Daarin hebben we met zijn allen nog heel veel werk te verzetten, en uiteraard hopen we daar als VDL ook een graantje van mee te pikken. Zo is ons hele ov-portfolio al elektrisch. Voor touringcars introduceren we een nieuw platform, dat weliswaar in eerste instantie als diesel uitgeleverd zal worden maar wat voor de toekomst al voorbereid is voor alternatieve aandrijflijnen.”

“De automotive- én de buswereld hebben een flinke klap gehad tijdens corona, en de leveringsproblemen hebben nog wel even aangehouden. Voordat dat allemaal weer goed op gang is, ben je echt wel even verder. Dat vergt meer tijd en duurt langer dan we aanvankelijk dachten. Helaas moeten we daarom nog steeds weleens klanten teleurstellen, omdat het niet lukt materieel snel te leveren. Ook de concurrentie uit het Midden-Oosten is een uitdaging, waarvan wij vinden dat er een eerlijk speelveld moet zijn, waar dat nu niet zo is.”

Rob Mol. Foto: VDL. 

Roeselare

VDL opende in april de nieuwe fabriek in Roeselare (B), ter vervanging van de oude fabriek, ook in Roeselare. “Als je daar met eigen ogen gaat kijken, dan snap je meteen hoe trots we daarop zijn. Het is een nieuwe fabriek, die we vanaf de tekentafel zelf hebben opgezet, dus geen oude fabriek die een nieuwe bestemming kreeg. Het ziet er daar echt goed uit en is helemaal op de toekomst voorbereid. De kwaliteit die we daar hebben, zie je terug in de producten die we leveren. We hebben ook klanten uitgenodigd en die waren ook allemaal onder de indruk. Het contrast met de oude fabriek is groot, die was al 150 jaar oud. Dat is ook mooi en nostalgisch natuurlijk, maar in de nieuwe fabriek ben je echt in een nieuwe wereld.”

De nieuwe fabriek staat dus nog steeds in Roeselare. Waarom eigenlijk? “We hebben ook een sociale verantwoordelijkheid. Vergelijk het met Philips, waar hele generaties bij de fabriek werkten. Bij VDL is dat net zo, ik denk dat het halve dorp bij VDL in dienst is. Ook houden we zo expertise in huis, daar komt veel bij kijken en is lastig te behouden.”

De concurrentie om personeel is sowieso groot. “We hebben veel en goed personeel nodig dat technisch onderlegd is, en elektrische bussen vergen weer andere kennis dan ‘ouderwetse’ bussen; waar je vroeger werktuigbouwkundigen nodig had, zoek je nu ook elektrotechnische specialisten.”

Van Hool

Groot nieuws was natuurlijk de overname van bepaalde bedrijfsactiviteiten van de Vlaamse busproducent Van Hool door VDL eerder dit jaar, na het ongelukkige faillissement van Van Hool. “Dat is nu helemaal rond”, vertelt Mol. “Dat was enerzijds een mooie kans voor VDL, maar ook een mogelijkheid om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Het gaat om een bedrijf in nood, waar mensen werken die daar vaak al decennia werken. We willen helpen die werkgelegenheid veilig te stellen.” In België werken zo’n 250 mensen bij Van Hool. Het grootste onderdeel zit echter niet in België, maar in Macedonië. “Daar werken 1.350 mensen in de fabriek, die produceren voornamelijk bussen voor de Amerikaanse markt en dubbeldekkers. 1.600 banen redden in de internationale bussenindustrie vinden wij geen sinecure. Daar zijn wij best een beetje trots op.”

 


Over VDL

VDL Groep is met ongeveer 15.000 medewerkers actief in 19 landen. De groep omvat meer dan 100 werkmaatschappijen, elk met een eigen specialisme, die onderling intensief samenwerken. De activiteiten van deze bedrijven zijn samen te vatten in de ‘vijf werelden van VDL’: Hightech, Mobility, Energy, Infratech en Foodtech. De gecombineerde jaaromzet is in 2023 uitgekomen op 6,354 miljard euro.