De actieorganisatie voor duurzaamheid en innovatie Urgenda wil 100 topmensen van bedrijven en elk 100 werknemers hun autosleutels laten inleveren. In ruil daarvoor krijgen deze 10.000 forensen een OV-Business Card.
Urgenda regelt 10.000 nieuwe zakelijke ov-reizigers
Daarmee mogen zij op kosten van hun baas 10 dagen lang reizen met het openbaar vervoer, de OV-fiets en deelauto’s van Greenwheels en SnappCar. Dit Low Car Diet begint op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid. Urgenda organiseert het Low Car Diet met vervoerbedrijven en ov-autoriteiten.
Bij de vervoerders hebben de directeuren Anne Hettinga van Arriva, Bart Schmeink van GVB, Michiel van Roozendaal van NS, Leon Struijk van Qbuzz en Manu Lageirse van Veolia toegezegd dat ze vijf topmensen van bedrijven uit hun netwerk zullen overhalen om 10 dagen hun eigen auto te laten staan. Ook topambtenaar Franc van der Steen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu doet mee in het kader van het programma ‘Beter Benutten’. Verder heeft directeur Jan van Selm van OV-bureau Groningen-Drenthe zich aangemeld. Urgenda probeert nog zo’n tien andere topmensen uit de ov-sector te strikken.
Duurzame mobiliteit is speerpunt van Urgenda. “Het delen van een fiets of auto in combinatie met het openbaar vervoer is de toekomst”, zegt Geert Kloppenburg, projectleider duurzame mobiliteit van de organisatie. “Het ov-marktaandeel van slechts 11 procent moet omhoog. De ov-sector moet aan de slag om de reis van A naar B makkelijker te maken. Het moet allemaal flexibeler, goedkoper en leuker kunnen.”
Met voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover presenteerde Kloppenburg in maart het manifest ‘Samen op reis: OpStap naar een beter OV’. Een OV-Business Card is een van de 15 acties van het manifest. “Wij willen nieuwe doelgroepen aanboren en hen laten ervaren dat ze al op één pas kunnen reizen. Met onze OV-Business Card laten we zien dat partijen samenwerken om openbaar vervoer, fietsen en autodelen te combineren”, aldus Kloppenburg.
Sinds kort kunnen ook andere aanbieders dan NS een OV-Business Card aanbieden. Denk aan Mobility Mixx, Radiuz en XXimo. Daarmee kunnen zakelijke reizigers in het hele openbaar vervoer in- en uitchecken en OV-fietsen of deelauto’s huren. Pas achteraf ontvangt hun bedrijf één rekening voor alle vormen van vervoer. Urgenda ziet graag dat vervoerders voortaan gezamenlijk nieuwe reizigers werven voor het openbaar vervoer. Vandaar dat hun kaart wordt gepresenteerd als onafhankelijke OV-Business Card of Low Car Diet Card. Technisch gezien is het vermoedelijk een kaart van Radiuz of XXimo.
Reactie toevoegen