In het huidige ov-landschap gaat een hoop veranderen, verwacht manager Kennis- en Marktontwikkeling Casper Stelling van MuConsult: “Dit kan een goed moment zijn voor een systeemverandering. Daarvoor willen we kennis delen, maar ook nieuwe kennis verzamelen.” Daarom is MuConsult Vriend van OV-Magazine geworden.
‘Via kennisdeling systeemverandering bereiken'
De afgelopen maanden hield MuConsult zich onder meer bezig met het opstarten van noodconcessies, het beheer van lopende concessies, de dienstregelingen voor 2021 en het analyseren van de effecten van de coronacrisis op langetermijnvraag en -aanbod in de verplaatsings- en vervoermarkt. “Ik verwacht niet dat het voorzieningenniveau weer op het oude niveau komt”, stelt Stelling.
Ruimte voor verandering
De mobiliteitssector, waarvan het ov integraal onderdeel is, staat de komende jaren voor heel wat uitdagingen. En daardoor ontstaat wel ruimte voor verandering. “Extra beleid op ZE lijkt nodig vanwege de afremmende werking van corona. En misschien geeft de crisis een extra impuls aan de ontwikkeling van mobiliteitsconcessies en autonoom vervoer”, filosofeert hij over de toekomst.
“Daarnaast komen er de komende jaren enorm veel werkzaamheden aan het hoofdwegennet aan, dus moeten automobilisten alternatieven gaan zoeken. Dat betekent ook dat de capaciteitsproblemen op het spoor terugkomen. En ook voor de bussen, die in de (hinder)files moeten aansluiten.”
Integrale samenwerking
Daarom is volgens Stelling meer afstemming nodig tussen bijvoorbeeld de ov- en autosector. Want die samenwerking kan beter. “Ik merk dat ov-specialisten, net als verkeerskundigen, vaak vanuit de eigen koker denken. Men blijft vaak binnen de eigen sector en het eigen netwerk. Dus daar ligt wel een uitdaging: we moeten op zoek naar de integrale afwegingen, zowel in het crisisbeheer op de korte termijn als de onzekere opgaves voor de lange termijn.”
Hij noemt een actueel voorbeeld: “We moeten integraal omgaan met de enorme klappen die de ov-sector momenteel krijgt en de lange termijnconsequenties op aanbod en gebruik. Maar ondanks het feit dat deze vragen heel relevant zijn voor alle deelmarkten van mobiliteit, zie ik buiten de ov-sector nog weinig beweging.” In de integrale samenwerking zijn nog grote stappen te zetten, vindt Stelling.
Kennis delen
Om integrale afwegingen te kunnen maken, is het volgens Stelling van belang dat beleidsmakers, onderzoekers en adviseurs actief kennis met elkaar delen. En daarom is MuConsult Vriend van OV-Magazine geworden. “Deze vriendschap sluit goed op onze missie aan. Zo kunnen wij onze kennis delen via het platform en kunnen de medewerkers van MuConsult nieuwe kennis opdoen.”
Word Vriend van OV-Magazine
Vindt uw bedrijf of organisatie een toonaangevend en kritisch vakblad belangrijk? Dat met een open blik over de ontwikkelingen in de markt schrijft, achtergronden duidt, verdieping geeft, hoor en wederhoor toepast en de mensen ‘achter’ het bedrijf of beleid interviewt? Word dan ook Vriend van OV-Magazine.
Reactie toevoegen