Een team van Amsterdamse en Deense architecten gaat aan de slag met de renovatie van station Amsterdam Amstel en omgeving. Eind 2019 moet de klus zijn geklaard.
Amstelstation wordt weer monumentaal
ProRail, gemeente Amsterdam en NS Stations hebben deze week het ontwerpteam van het Amsterdamse Office Winhov en het Deense Gottlieb Paludan Architects uitgekozen om de renovatie en uitbreiding van station Amsterdam Amstel te ontwerpen en te begeleiden. Station Amsterdam Amstel krijgt een hedendaagse uitstraling met respect voor het rijksmonument.
Ratjetoe
Het Amstelstation, geopend in 1939, is ontworpen door de architecten H.G.J. Schelling (NS) en J. Leupen (gemeente Amsterdam). In de loop der jaren hebben allerlei ingrepen plaatsgevonden aan het station. Het ontwerpteam gaat van dat ratjetoe weer één geheel maken dat recht doet aan het monumentale stationsgebouw en aan de toegenomen stroom reizigers.
De verblijfskwaliteit verbetert.
Het stationsgebouw wordt van binnenuit heringericht, inclusief grotere fietsenstalling, zodat de druk op het stationsplein wordt verminderd. De verblijfskwaliteit van het stationsplein wordt aanzienlijk verbeterd. De keerlus voor twee tramlijnen komt ten noorden van de stationshal te liggen, waardoor het mogelijk wordt om de tramlijn door te trekken richting Sciencepark. De Julianalaan, ten oosten van het station, blijft dan beschikbaar voor auto’s en bussen.
Het Amstelstation is een belangrijke knoop in het stedelijk, regionaal en nationaal ov-net. Trein, metro, R-netbus, stadsbus en tram komen er samen. De indeling van bus- en tramhaltes wordt volledig herzien. Op het plein ten noorden van de stationshal komen twee tramhaltes met een lengte van 61 meter en een passeerspoor.
Busstation draait kwartslag
Het busplatform aan de zuidzijde, op gelijke hoogte met de stationshal, biedt ruimte aan de R-netlijnen uit Almere en ‘t Gooi en aan een aantal GVB-buslijnen. Het busstation draait een kwartslag, zodat de voorkanten van de bussen zichtbaar zijn vanuit de stationshal. Er komen acht halteperrons en drie bufferplaatsen, en er is ruimte voor zes taxistandplaatsen.
Op de Julianalaan komen twee busperrons voor buslijnen die het Amstelstation aan de oostzijde passeren, en twee tramperrons die elk ruimte bieden aan twee trams. De haltes op de Julianalaan zijn bereikbaar via de trap vanuit de stationshal. Centraal in de hal komt een scherm waarop reizigers hun aansluitende tram of bus kunnen vinden. Ook op de haltes komen schermen met actuele vertrektijden.
Bakstenen trappen
Het Amstelstation is op een terp gebouwd. Daardoor is er een flink hoogteverschil tussen de stationshal en het plein. Nu nog is het station via bijna onzichtbare hellingen bereikbaar. In het definitief ontwerp van de gemeente is ervoor gekozen om de terp te accentueren. Het stationsgebouw krijgt trappenpartijen van bakstenen die het monumentale karakter van het station benadrukken. Directe looproutes leiden naar de hoofdingangen van het station.
De huidige ondergrondse fietsenstalling, die wordt uitgebreid voor 3650 fietsen, grenst straks aan de noordelijke trappenpartij. Daarnaast komen er fietsparkeerplekken aan de Julianalaan, tussen de blokken B en C, en aan de Overzichtweg.
Luifel busstation
De luifel van het busstation, die is gedemonteerd vanwege de bouw van de nieuwe autoparkeergarage, wordt in twee ongelijke delen teruggeplaatst. Het grootste deel wordt veel hoger, zodat de bussen eronder kunnen rijden. Het lagere deel komt vast te zitten aan het stationsgebouw op de oorspronkelijke hoogte.
Download het Concept Definitief Ontwerp Stationsgebied (rechts op de webpagina).
Download Fasering Amstelstation vanaf 2014
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen