Dat het land op slot ging trok een streep door plannen voor een serie verhalen over stationsbeleving. Naast coronarisico's zou het onverantwoord en niet sociaal zijn om daarvoor een kostbare plaats in het ov bezet te houden. En voor je plezier een eind treinen met een mondkapje op? Vergeet het. Maar het gemis doet zich gelden.
De magie en het gemis
Jongens waren we, maar groene jongens
Schiphol staat onbetwist op 1 in mijn lijst van mooiste stations. Alleen al vanwege de magistrale dieptewerking in de ondergrondse zuilenrijen.
Later kon mijn broer niet wachten tot hij zich per motor en auto mocht verplaatsen. Ik heb nooit een rijbewijs gewild. Dat magische eerste ritje was het begin van een levenslange liefde voor reizen per trein. Oldenzaal bleef voor mij nog jaren de uitvalsbasis, Hengelo het eerste knooppunt: daar kon je overstappen naar alle windrichtingen in Nederland.
Tienertoer
Als dertienjarige deed ik dat in 1972 voor het eerst op grote schaal, op Tienertoer met klasgenoot Michiel. Acht dagen achtereen reisden we door het land, naar steden en attracties die we zorgvuldig hadden uitgekozen. Ik herinner me de fascinatie. Hoe ontspannen treinreizen is, de verrassende ontmoetingen, het geraffineerde spoorwegnet, de geheimen van het goede oude Spoorboekje en het fenomeen dat de rails op het spoor naast het jouwe je ogen vanaf je fixatiepunt vanzelf geleiden naar een verdwijnpunt. Die blik werp ik nog steeds af en toe, met altijd de herinnering aan die Tienertoer.
Het Peerd van Ome Loeks bewaakt in Groningen tegenwoordig het golvende Stadsbalkon waaronder duizenden fietsen staan geparkeerd. Het Peerd staat nog altijd met de billen richting binnenstad en niet richting station: een voorwaarde die NS in 1959 aan de plaatsing verbond.
Voordelen
Twee andere klasgenoten, Marcel en René, reisden in dezelfde periode en op sommige dagen reden we een traject gezamenlijk. We wogen op een ochtend reizen per trein en auto tegen elkaar af. "Met de auto kun je zelf bepalen wanneer je weg wilt," stelde Marcel vast, "en de trein brengt je niet overal." Waar ik tegenoverstelde dat de trein geen parkeerruimte in binnensteden inneemt en veel minder vervuilt. "Ze zouden een elektrische auto uit moeten vinden." René voorzag een probleem dat bijna vijftig jaar later werkelijk een rol speelt: "Al die elektriciteit moet ook ergens vandaan komen." We dachten aan Zwitserland en waterkracht, aan energie uit wind en zon. En vooral niet aan kerncentrales. Jongens waren we, maar groene jongens.
Het kopstation Vlissingen. Van land naar zee in Zeeland: wie verder wil naar de Overkant, zoals Zeeuws-Vlaanderen op Walcheren wordt genoemd, gaat vanaf hier met de boot.
Vertraging
Het relaxte van reizen per trein breidt zich voor mij uit naar vertraging. Soms mis ik moedwillig een aansluiting, om op een station, of alleen een perron, even de benen te kunnen strekken, de tijd te nemen voor een slentering en voor dwalende gedachten. En om het station te bestuderen: daar zit ook in ons land veel moois tussen, zowel in klassieke stationsgebouwen als de modernste. Altijd is er het spel van licht en lijnen in de overkappingen, traditionele als in Hengelo en Deventer of eigentijdse als Lelystad en Rotterdam. Ik kan me erin verliezen.
Rituelen
Tegenwoordig woon ik in Zwolle, op een kwartiertje lopen van het station. Een dagje uit per trein heeft rituelen: bammetjes mee, een spannend boek, een beker koffie uit de kiosk. En voor de terugreis weer een koffie, een hartige lekkernij en de tweede helft van het boek - als ik
Met de trein terug naar Zwolle na een stevige fietstocht - ook dat zit er voorlopig niet in, voor fietsen is geen ruimte in de anderhalvemetertrein.
me niet overgeef aan het laten bezinken van de indrukken van de dag. Van zo'n thuisreis, zeg vanuit Vlissingen, mijmerend in de avondschemer en de duisternis, in een allengs minder volle trein, geniet ik dikwijls nog meer dan van de bestemming.
Dat gevoel, dat mis ik vooral, in de ultieme vertraging die anderhalvemetersamenleving heet. Wordt reizen per trein ooit weer gewoon? Als het virus verdwijnt of dankzij vaccinatie geen kwaad meer kan, ben ik dan mentaal in staat gewoon weer in een volle trein te stappen, met al die mensen, zo dichtbij? Ik hoop het. En ik betwijfel het.
OV-Magazine is benieuwd naar uw ov-ervaringen in coronatijd. Via redactie@ovmagazine.nl kunt u ze met ons delen.
Dit artikel is verschenen in OV-Magazine 2/2020. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Jos, wat een prachtig verhaal.
Ik hoop dat je snel weer vanaf station Zwolle kunt opstappen.
Ingediend door Erna op di, 01/09/2020 - 10:14
Reactie toevoegen