Het doelgroepenvervoer moet vanaf 1 januari 2025 volledig emissievrij zijn. Daartoe tekeneden 32 gemeenten, het ministerie van IenW en 14 sectororganisaties een akkoord en convenant. Een goed begin, zegt Vincent Joanknecht van adviesbureau APPM. “Het streven is om meer opdrachtgevers aan te laten haken, zoals gemeenten, provincies en zorgverzekeraars.”
Doelgroepenvervoer emissievrij per 2025
Gemeenten die ondertekenden zijn Publiek Vervoer Groningen Drenthe (namens 21 gemeenten), Zwolle, Amsterdam, Den Haag, Regio Drechtsteden (7 gemeenten) en Hoorn. Andere deelnemers zijn vervoerders, leveranciers van voertuigen en laadinfrastructuur, de VNG en het GNMI, KNV Taxi, ElaadNL (verenigde netbeheerders), Natuur & Milieu en kennisorganisaties, waaronder het CROW.
Stip naar voren
Ook het busvervoer heeft de ambitie om in 2025 met zero emissie te rijden. Het lijkt geen toeval dat dat jaar ook voor het doelgroepenvervoer als ‘stip aan de horizon’ is gezet. “Bij het busvervoer gaat het alleen om nieuw materieel. Bestaand materieel hoeft pas in 2030 emissievrij”, aldus Joanknecht. “In het doelgroepenvervoer gaan we verder: per 1 januari 2025 moet álles emissievrij rijden.”
Volgens de adviseur van APPM hebben marktpartijen zelf de ‘stip naar voren gehaald’. “Doelgroepenvervoer wordt vaak met gewone auto’s en taxi’s gereden. De benodigde laadinfrastructuur daarvoor is minder zwaar en eerder op de markt.”
Rolstoelbusjes
Alleen voor rolstoelbussen voorziet Joanknecht wat meer problemen, omdat elektrische varianten daarvan nog niet op de markt zijn. “Maar ook daarin helpt dit convenant: marktpartijen moeten erin voorzien dat het juiste materiaal voor 2025 beschikbaar is.”
Reactie toevoegen