Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte ov-knoop. De betrokken overheden en ProRail tekenden onlangs de realisatie-overeenkomst. In 2016 begint de bouw.
Driebergen-Zeist vernieuwd in 2020
Waar nu nog de files staan voor de spoorwegovergang in de Hoofdstraat, stroomt straks het verkeer onder de sporen door. In 2020 is de overvolle fietsenstalling vervangen door een stalling onder het station voor 3000 fietsen. Het kleine parkeerterrein heeft dan plaatsgemaakt voor een parkeergarage die ruimte biedt aan 600 auto’s. En het busstation bevindt zich dan aan de kant van Zeist.
In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Daarmee komt een einde aan voetgangers die het spoor over rennen om hun trein te halen. De Hoofdstraat wordt verbreed en gaat straks onder de sporen door. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven. Fietsers krijgen hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.
Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Dat levert ruimte op voor extra treinen en tijdwinst voor reizigers. Intercity’s kunnen de stoptreinen inhalen dankzij een nieuw keerspoor. Langsrijdende intercity’s gebruiken straks de buitenste sporen op station Driebergen-Zeist, in het midden komt één breed perron waar de Sprinters stoppen.
De ambitie van ProRail is station Driebergen-Zeist energieneutraal te maken. Daarom komen er zonnepanelen op de perronkappen. De bomen rondom het station worden waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door nieuwe bomen. Het station is de entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en ‘De Stichtse Lustwarande’.
Het ontwerp van het station is van Arcadis. De bouw van het station en het omliggende wegennet begint in 2016 en moet in 2020 klaar zijn. ProRail voert de klus uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht en de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist.
[embed]https://youtu.be/ZOfGapzIif0?list=PLkFXY2Cu42r5NzFZyfpe6XkwNYNF03hZb[/embed]
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen