EBS volgt Keolis op in IJssel-Vecht
EBS wordt vanaf 11 december 2022 de nieuwe vervoerder in de concessie IJssel-Vecht. Dat maakte de provincie Overijssel op 12 april bekend, namens de drie samenwerkende overheden in OV Oost. Met het nieuwe 13-jarige contract is 1 miljard euro gemoeid. Vanaf december 2023 vallen de regio IJsselmond en Lelystad ook onder deze concessie.
Volgens de opdrachtgevers, provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland, blijft de bereikbaarheid van het openbaar vervoer bij de nieuwe vervoerder op zijn minst gelijk met het huidige aanbod. Ook komen er nieuwe verbindingen bij. EBS krijgt wel de ruimte om vraaggestuurd ov aan te bieden op lijnen waar de vraag gering is. Verder wil de van oorsprong Israëlische vervoerder een uitgebreid HOV-netwerk aanbieden, in combinatie met een nieuw type snelverbinding tussen Apeldoorn en Zwolle. De zomerdienstregeling wordt bij EBS teruggeschroefd naar vijf weken.
Bovendien roemen de overheden EBS in zijn duurzaamheidsstrategie: in de aanbesteding werd aantoonbaar gebruik van hernieuwbare energie en groene waterstof uitgevraagd, die bij voorkeur regionaal wordt opgewerkt. De provincie Overijssel laat wel weten dat er een bezwaarperiode van zes weken geldt.
Lees ook: Nieuwe eisen maken IJssel-Vecht 'ademend'
Meeste BYD-bussen blijven
De nieuwe vervoerder is wel verplicht om 90 procent van het materieel over te nemen van de oude vervoerder: dat zijn zo’n 220 BYD-bussen. Keolis introduceerde deze Chinese bussen in december 2020, maar die kampten met opstartproblemen. Volgens de fabrikant en Keolis zijn de problemen inmiddels vrijwel opgelost. Vanwege de looptijd van de concessie van dertien jaar, kunnen de bussen hun volledige levensduur van vijftien jaar hiermee uitzingen.
IJssel-Vecht is hiermee de vierde concessie waar EBS actief wordt, dat eind 2021 zijn groeiambities al bekend maakte: de nieuwe CEO Wilko Mol gaf toen aan dat hij op zijn minst wil verdubbelen in het aantal concessies. Momenteel rijdt EBS in Haaglanden, Waterland en Voorne-Putten.
Teleurstelling bij Keolis
Voor Keolis is het verlies van IJssel-Vecht een aderlating, omdat het bedrijf haar gevestigde positie in de thuisregio verliest. De vervoerder laat in een reactie weten dat het een realistische bieding heeft ingediend om financieel verantwoord door te kunnen rijden. Het bedrijf stelt dat dat wordt beïnvloed door corona en stijgende energieprijzen.
Voor de vervoerder komt hiermee na 2,5 jaar een einde aan haar activiteiten in IJssel-Vecht, dat een valse start kende. Voor die periode van voorganger Syntus actief in delen van de regio. IJssel-Vecht omvat zo'n 30 procent van de omzet van Keolis.
EBS heeft nu al 3 concessies, nl Haaglanden, Waterland en Voorne Putten.
Ingediend door Blokland op di, 12/04/2022 - 22:33
Wanneer rijden de bussen weer eens op tijd en wordt de tijd aangegeven. Dit ivm. reizen naar ziekenhuis
Ingediend door Dini ter Maat … op vr, 15/04/2022 - 16:11
Diep triest bus bedrijf Ebs zit maar een Mvr aan de lijn voor alle krachten je word afgeserveerd waar je bij staat moet uw maar een formulier in vullen en Twello dat valt niet onder IJssel vecht…das dus niet zo…
Lijn 170 staat op omvallen als de lijn op reserveren gaat want dat werk niet en dan sta je voor Jan met de pet te wachten en terwolde Twello nijbroek en oene en Epe en de vecht zijn niet meer te berijdbaar met ov en de auto is dan het alternatief das nog slechter voor milieu lij
Ingediend door Pietje op ma, 28/11/2022 - 15:51
Wat een ramp vandaag!! Vanuit Zwolle richting Nunspeet 1,5 uur moeten wachten. Op station Zwolle stapte de chauffeur uit en toen kwam de volgende na een halfuur. Afgelopen periode/jaar ongeveer 1.15 uur onderweg. Vanavond 4 uur!!
Ingediend door Michel Haarhuis op di, 13/12/2022 - 02:23
Reactie toevoegen