Flixbus is deze week gestart met een volledig elektrische intercitybusdienst in Frankrijk. Tussen Parijs en Amiens rijdt nu een 12 meter lange Yutong-bus die plaats biedt aan 49 passagiers. Deze zomer start het bedrijf ook een elektrische dienst tussen Frankfurt en Mannheim.
Eerste e-bus gaat rijden over lange afstand
woensdag 18 april 2018
1 min
De bussen rijden sinds 14 april maandag tot donderdag eenmaal daags tussen het station van Amiens, Ermont Eaubonne en Parijs La Défense; een afstand van ongeveer 150 kilometer. In de weekends rijdt de bus tweemaal per dag. Een enkele reis duurt 2 uur en 15 minuten.
FlixBus en B.E. green, een dochteronderneming van Autocars Dominique, hebben er ruim een jaar gewerkt aan de twee bussen die twaalf batterijen aan boord hebben, goed voor 268 kWh. Ze hebben hebben 49 zitplaatsen, wifi, usb-aansluitingen in elke rij en bagagerekken boven de stoelen. Volgens FlixBus besparen de bussen 140 ton aan CO2 per jaar.
Specificaties
- Model: Yutong ICE 12, 100% electric
- Lengte: 12,37 meter
- Breedte: 2,55 meter
- Hoogte: 3,4 meter
- Aantal batterijen: 12
- Stekkerlading via CCS2
- Aantal zitplaatsen: 49
... twaalf ACCU'S! Niet batterijen. En dit is bepaald niet de eerste keer dat jullie die basale fout maken. Ik verwacht beter van een vakblad.
Ingediend door M. Steenbeek op do, 19/04/2018 - 19:12
Ik begrijp uit het verhaal : er zit een accu batterij in de bus ,bestaande uit 12 cellen.
Een batterij kan oplaadbaar zijn of niet: een accu is oplaadbaar. Accubatterij is eigenlijk dubbel,maar dat heette altijd zo. een cel is het kleinste functionele deel, elke cel heeft een spanning van ca 1,2- 2 Volt.
Het begrip batterij en cel wordt nog al eens verward met elkaar.
Ingediend door PeterHaaswijk op za, 21/04/2018 - 16:28
Reactie toevoegen