Europese landen hebben gestemd voor het oprichten van een gezamenlijke commissie, om zo standaarden voor hyperlooptechnologie te ontwikkelen. Deze commissie heet JTC 20.
Europese normen hyperloop in de maak
Doordat steeds meer nieuwe spelers de markt betreden, verwacht de commissie dat een steeds grotere variatie aan operationele principes gaat ontstaan. Dat heeft gevolgen voor de interoperabiliteit van infrastructuur en andere subsystemen: als elk systeem zijn unieke specificaties heeft, wordt het moeilijk en kostbaar om een rendabel systeem te ontwikkelen.
Door de ontwikkeling van gemeenschappelijke normen, specificaties en benaderingen, kan de commissie potentiële uitdagingen bij de implementatie in Europees verband helpen beperken.
Werkgroepen
De technische commissie bestaat uit verschillende werkgroepen, die zich richten op verschillende onderdelen van de hyperloopsystemen. Denk aan voertuigen, buisinfrastructuur- en onderdelen, algemene infrastructuur en communicatieprotocollen.
Frankrijk, Polen, Spanje en Nederland beginnen met de exploitatie. Zij dienen als onderzoekslocaties voor het testen en valideren van de technologieën en normen die uit JTC 20 komen.
Niet geheel toevallig hebben de initiatiefnemers van het standaardisatietraject al faciliteiten in deze landen. Dat zijn Hardt Hyperloop (uit Nederland), TransPod (uit Canada, met kantoren in Italië en Frankrijk), Zeleros Hyperloop (uit Spanje) en Hyper Poland (uit Polen, met een kantoor in Duitsland).
Lees ook: Groningen wint strijd om hyperloop
Europese standaardisatiecomités
De technische commissie die wordt opgericht heet JTC20 en maakt onderdeel uit van de Europese standaardisatiecommités CEN (Comité Européen de Normalisation) en CENELEC (European Committee for Electrotechnical Standardization). Hieraan nemen de Europese nationale standaardiseringsorganisaties deel: in Nederland is dat de NEN.
Na succesvolle validatie worden de aanbevelingen in een wetsvoorstel gepresenteerd het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie.
Reactie toevoegen