‘Hét moment om onze missie uit te dragen’
Mobycon bestaat sinds 1986 en sinds 2004 bestaat Forseti. Dat bedrijf focust zich op de wereld van het doelgroepenvervoer, begint Faber. “Vanuit een positie als aanbestedingsexpert in doelgroepenvervoer zijn we doorgegroeid in de hele keten van beleid en visievorming op kleinschalige vervoersystemen, naar aanbesteding en contractmanagement. Het is belangrijk deze keten te stroomlijnen om beleidsdoelen te borgen van tekentafel tot praktijk.”
Otto Cazemier, adviseur Mobiliteit Mobycon
Binnen het doelgroepenvervoer ziet Faber nog veel zuilen binnen de verschillende domeinen van wmo, leerlingen- en jeugdvervoer en de kloof met de openbaar vervoerwereld noemt hij nog erg groot. “Het wordt tijd om deze kloof te dichten en de werelden van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer dichter bij elkaar te brengen.”
Kleinschalig flexvervoer wordt vaak de ‘onderkant van het ov’ genoemd. Ten onrechte, vindt Cazemier, omdat het zoveel meer potentie heeft. “Als je verschillende vervoervormen beter bundelt en integreert, kom je vanzelf bij de ‘voorkant’ terecht en dat is bij het reguliere ov.”
Systeem anders inrichten
Faber ziet sinds een jaartje of vijf dat de verbinding tussen ov en kleinschalig flexvervoer wel steeds vaker wordt gelegd, maar dat dat vaak misloopt op de aansturing. “Twee systemen die naast elkaar draaien met een ander governancemodel, werkt niet.” Voorbeelden daarvan zijn BravoFlex en BrengFlex, vult Cazemier aan. “Je wilt verschillende vervoerstromen bij elkaar laten komen, en niet los van elkaar nieuwe taxiproducten naast elkaar laten ontstaan.”
Harald Faber, directeur Forseti
Daarom moeten we durven de aansturing en de contractering anders in te richten, vervolgt Faber. Als voorbeeld noemt hij dat buurtbussen de afgelopen maanden stilstonden vanwege de coronarisico’s, maar dit niet werd opgevangen. “Daardoor viel een deel van de keten stil en kon een bepaalde groep mensen niet meer reizen. Dat is te bizar voor woorden. De huidige structuren leggen de markt stil: iedere partij beschermt zijn ‘eigen toko’. Doordat onderdelen van het mobiliteitssysteem apart worden aanbesteed, vindt geen innovaties plaats over het integrale aanbod. Als overheden de regie meer naar zich zouden trekken, krijgt innovatie weer een stimulans.”
En daarom liggen er juist nu volop kansen om de twee werelden bij elkaar te brengen, denkt Cazemier. “Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft de Hubtaxi al ingebed in het doelgroepenvervoer van Publiek Vervoer. Ood Noord-Brabant wil graag verder met de combinatie ov en doelgroepenvervoer. Door de coronacrisis zijn juist nu de panelen aan het verschuiven, dus moeten we het moment aangrijpen.”
Wie heeft de regie?
Volgens Harald Faber is het tijd de publieke sturing van het ov eens kritisch tegen het licht te houden. “In tijden zoals deze, zie je dat je het van de overheden moet hebben. Waarom laten we sturing dan aan de markt over? Als decentrale overheden opbrengstverantwoordelijk zijn, kunnen de publieke doelen en belangen beter worden geborgd. En dan niet alleen met onderdelen van het vervoeraanbod, maar juist ook door een goed afstemming tussen deze onderdelen: zie Groningen Drenthe. Met alleen bedrijven in de ontwikkelrol voor delen van het aanbod gaat dat niet lukken.”
In Zeeland werkt Forseti mee aan de Zeeuwse vervoercentrale, waar één regiecentrale kleinschalig ov en doelgroepenvervoer aanstuurt. “Daar durven ze keuzes te maken, net zoals in Groningen Drenthe”, zegt Cazemier daarover. “En ze moeten ook wel, want in landelijk gebied zijn ov en doelgroepenvervoer afhankelijk van elkaar. Wat mij betreft mag er in de rest van het land vaker iets overwaaien vanuit het Groningse of het Zeeuwse.”
Missie uitdragen
Forseti en Mobycon hebben dus een duidelijke boodschap. En juist daarom zijn zij Vriend van OV-Magazine geworden. “We willen onze missie en ideeën uitdragen”, zegt Faber. “De discussie moet gevoerd worden, de publieke belangen zijn groter dan ooit. Dit is het moment. Daarbij hebben we een vakblad nodig, dat openminded is en een kritische blik heeft, maar ook stakeholders kan verbinden. Wij zijn één van die stakeholders, dus daarin willen we meelopen.”
Cazemier vult aan dat het van belang is dat het vakblad niet alleen ‘de waan van de dag’ volgt. “Veel platforms voorzien in de dagelijkse nieuwsvoorziening, maar OV-Magazine duidt ontwikkelingen, bewaakt de grotere lijn en biedt experts het podium gedachten met elkaar te delen. Zo komen mensen een stap verder in hun denken en komt kennis een stap verder.
Word Vriend van OV-Magazine
Vindt uw bedrijf of organisatie een toonaangevend en kritisch vakblad belangrijk? Dat met een open blik over de ontwikkelingen in de markt schrijft, achtergronden duidt, verdieping geeft, hoor en wederhoor toepast en de mensen ‘achter’ het bedrijf of beleid interviewt? Word dan ook Vriend van OV-Magazine.
Reactie toevoegen