Ingezonden: Zeven vragen aan de RET
Wie nog afscheid wil nemen van de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte, moet snel zijn. “Fast Ferry stopt met varen m.i.v. 30 december 2021”, meldt vervoerder RET summier op de website. De reden staat er niet bij. Wat je alternatieven zijn als reiziger ontbreekt ook. Marc Maartens heeft zeven vragen.
Zoals de vraagafhankelijke Maasvlaktehopper van vervoerder EBS, die vanaf 3 januari 2022 de bediening van de Fast-Ferryhaltes Antarcticaweg en Pistoolhaven overneemt. Of ruim 20 kilometer omfietsen via (de pont van) Rozenburg. Want de Fast Ferry is onderdeel van de internationale langeafstandsfietsroute langs de Noordzeekust.
Aangekomen op metrostation Hoek van Holland Haven, vind je geen bordjes of kaarten die je de weg wijzen naar de Berghaven, waar de Fast Ferry naar de Maasvlakte vertrekt. Je mag de route van de metro naar de ferry helemaal zelf zoeken. Als je je tussen de middag meldt op de steiger aan de Berghaven, sta je voor een dicht hek. De abri, de actuele reisinformatie en de plattegrond met de routes en haltes van de Fast Ferry bevinden zich achter dat hek.
“Vanwege onderhoud aan de Nieuwe Prins wordt er vanaf 14:00 uur gevaren met een kleiner schip. Houd u rekening met minder beschikbare plaatsen”, meldt de RET op zijn site. Catamaran De Nieuwe Prins dobbert gewoon langs de steiger. Niks onderhoud, maar personeelsgebrek: te weinig kapiteins. De RET heeft een oude loodsboot met schipper ingehuurd.
Met die loodsboot aangekomen op de halte Antarcticaweg zie je hoe deplorabel het 'ov over water' op de Maasvlakte is. Het display met actuele reisinfo op de roestige steiger is kapot en de klok staat stil. Op de volgende halte Transferium Maasvlakte, waar we luttele minuten te laat arriveren, staat alleen de volgende ferry van een dik uur later aangekondigd. Het Transferium zelf blijkt een kale wachtruimte met wat lege fietsklemmen.
Zeven vragen aan de RET
- Waarom staat de route van metrostation Hoek van Holland naar de Berghaven nergens aangegeven?
- Waarom sta je tussen de middag voor een dicht hek op de Fast-Ferrysteiger Berghaven?
- Waarom zegt de RET niet eerlijk waarom er een kleiner schip vaart?
- Waarom functioneert de actuele reisinformatie op de haltes niet goed?
- Waarom schetst de RET geen handelingsperspectief voor reizigers die hun Fast Ferry kwijtraken?
- Wil de RET reizigers alsnog verwijzen naar vervoerder EBS voor de vraagafhankelijke Maasvlaktehopper (en fietsers naar de omrijdroute via Rozenburg)?
- Komt deze praktische (voor forensen) én prachtige (voor toeristen) veerverbinding door industrieel havengebied ooit nog terug, al is het maar alleen zomers?
Meer artikelen met dit thema
'Nieuw' Blue Amigo behoudt de vaart
17 aug 2022Zes jaar geleden vertrok Gerbrand Schutten naar Vlaanderen, om in Antwerpen de 'nieuwe tak van sport' ov te…
Hele GVB-operatie Noordzeekanaal nu elektrisch
8 feb 2022Afgelopen maandag is de NZK Pont 102 in Zaandam officieel gedoopt. De verbinding tussen Zaandam en Amsterdam is…
Blue Amigo nieuw op ov-markt
24 dec 2021De nieuwe vervoerder van de Waterbus tussen Rotterdam en de Drechtsteden luistert naar de naam Blue Amigo. Het…
Flexbus vervangt Rotterdamse Fast Ferry
20 dec 2021De snelle veerverbinding van de RET tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte stopt per 1 januari 2022. De…
Een beknopte geschiedenis van veernummering
7 mei 2021 3 minRecentelijk hebben de veren van Amsterdam een voor het publiek zichtbaar lijnnummer gekregen: F1 t/m F7 (de F…
Watervervoer rond Rotterdam naar 0 uitstoot
20 mei 2020 2 minWatertaxi Rotterdam verzorgt vanaf 1 januari 2022 het personenvervoer over water in Rotterdam en Schiedam. Het…
Zeeuws besluit schrappen OV-chip ongeldig
11 apr 2018 6 minEen uiterst rommelig en schimmig proces heeft ervoor gezorgd dat de provincie Zeeland een illegaal besluit…
Geen OV-chip meer op Westerscheldeferry
5 apr 2018 2 minVanaf 1 mei is het niet meer mogelijk om met de OV-chipkaart te betalen op het veer tussen Vlissingen en…
Reactie toevoegen