De investeringen in milieutechnieken bij hybride bussen en biogasbussen zijn in hooguit vijf jaar terugverdiend. Dat blijkt uit een recente studie van het internationale adviesbureau Ricardo.
Investeringen in schone bussen in vijf jaar terugverdiend
Het bureau onderzocht de mogelijkheden om de CO2-uitstoot van de Engelse stadsbussen met minstens 2 procent terug te dringen. Daarbij bekeek het bureau de terugverdientijd van milieumaatregelen met en zonder subsidie, evenals de onderhoudskosten.
Deeltechnieken in de bus die zich zonder subsidie al binnen vijf jaar terugverdienen zijn het gebruik van een vliegwiel voor het terugwinnen van remenergie, een variabele transmissie en het zogeheten Pneumatic Booster System voor het benutten van remenergie. Verder onderzocht Ricardo een stop/startsysteem, efficiënter gebruik van de motorwarmte en zuiniger rijden door een lichte constructie.
Hoe schoon een bus kan worden is afhankelijk van vele variabelen. Zo stoten aardgasbussen soms meer CO2 uit dan schone dieselbussen. Maar afhankelijk van de motortechnologie en de winning van het aardgas zijn er milieuvoordelen te behalen. Biogas kan ‘well-to-wheel’ een aanzienlijke CO2-reductie opleveren. Maar in Engeland valt het voordeel tegen. Daarom is meer onderzoek nodig ten aanzien van de milieubelasting van biogas en aardgas, stelt Ricardo.
Technisch gezien is een vermindering van de CO2-uitstoot tot 30 procent haalbaar, volgens Ricardo, maar de investeringskosten in bijvoorbeeld accu- of waterstofbussen zijn zo hoog dat de terugverdientijd minstens 20 jaar is.
Reactie toevoegen