Terwijl vervoerder Hermes per 11 december met het flexibele bussysteem Bravo flex start in Helmond, wordt de pilot van Breng flex in Arnhem en Nijmegen met een jaar verlengd. Hermes won woensdag met Breng flex de Blije Reizigers Vakprijs.
Juul van Hout: 'Ik geloof in flexibel vervoer'
Juul van Hout: "De Blije Reizigers Vakprijs staat nu op mijn bureau."
Hermes-directeur Juul van Hout is maar wat blij met die prijs. “In hecht hier meer waarde aan dan aan een publieksprijs. Het betekent dat de innovatiekracht wordt onderkend door de kenners. Ik geloof in vernieuwende mobiliteitsoplossingen, zoals flexibel en appgestuurd vervoer.”
Het idee is simpel: door de frequentie van reguliere buslijnen te verlagen, komt geld vrij om flexibel vervoer in de buitengebieden aan te bieden. “Ook mensen in verzorgingstehuizen begrijpen het, als je het ze maar uitlegt.”
Opvallend resultaat
Hermes dacht met flexibel vervoer een alternatief te bieden aan bestaande reizigers, maar na een jaar Breng flex ziet Van Hout juist 16 procent nieuwe reizigers. “Dat hadden we niet verwacht.” In Nijmegen en Arnhem startte Hermes met 18 busjes. “We hebben nog geen last van een capaciteitsprobleem, maar hebben wel al zo’n 12.000 reizigers vervoerd.” De pilot in Arnhem en Nijmegen, die in 2016 startte, wordt daarom met een jaar verlengd. Van de voorgestelde uitbreiding door Hermes wilde de provincie Gelderland voorlopig nog niets weten. Intussen neemt de populariteit toe. De wachttijden zijn gestegen van 9 naar 16 minuten.
Lees ook: Breng flex: voor snelle, overstapvrije rit
BravoFlex
Het succes van Breng flex wordt nu verlegd naar de provincie Noord-Brabant, waar Hermes in 2016 de concessie Zuidoost-Brabant won. “In de concessietekst staat dat we in de loop van tien jaar moeten blijven innoveren, samen met de provincie. Dat betekent voor ons: afstappen van aanbodgericht en over naar vraaggericht vervoer. Brabant durft het experiment ook wel aan. We gaan hier twee jaar rijden voor 3 euro per rit, tegenover 3,50 in Gelderland”, stelt Van Hout.
Uitrollen
Hermes start in Helmond met vijf busjes. “De kostendekkingsgraad van de stadsdienst is te laag, omdat Helmond vier treinstations heeft en veel streeklijnen die door de stad komen.” Na Helmond moet het flexibele vervoer ‘in de loop van 2018’ ook beschikbaar komen in Eindhoven, volgens Van Hout.
Wat de Hermes-directeur betreft heeft flexibel vervoer de toekomst aan de onderkant van het voorzieningenniveau. Uiteindelijk wil hij daarom flexibel vervoer binnen alle bestekken van Hermes en Connexxion uitrollen onder de noemer OV flex. “Door dezelfde algoritmes en apps te gebruiken, kunnen we dat per regio aanbieden: zo krijgen we AML flex in Amstelland-Meerlanden, NH flex in Noord-Holland, et cetera.”
Reactie toevoegen