Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gaat voor de zomer onderzoek doen naar de wensen van de moderne ov-reiziger, volgens het ‘Werkprogramma 2013’.
KiM onderzoekt klantwensen en innovatie ov-sector
Welke potentiële reizigers willen hun reisgedrag veranderen op basis van actuele reisinformatie? En stappen zij echt over als die informatie goed is? Daarna volgt een onderzoek naar een grotere marktgerichtheid van het openbaar vervoer. “Welke maatregelen hebben het meeste effect in deze transitie van een aanbodgericht naar een vraaggericht systeem”, vraagt het kennisinstituut zich af. “En welke mogelijkheden zijn er in dunbevolkte gebieden om regulier openbaar vervoer en contractvervoer te integreren?”
Na de zomer verkent het KiM een duurzame ov- en spoorsector in 2050. “Onderdeel van de studie is het in kaart brengen van het innovatief vermogen van de sector.” In de loop van dit jaar gaat het KiM de voorstellen die NS en ProRail mogen doen in het kader van de Lange Termijn Spooragenda kritisch tegen het licht houden. Ook schuift het instituut aan tafel bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu om voor het spoor een optimale afweging te helpen maken tussen klantwensen, capaciteit, veiligheid en milieu.
Tot slot maakt het KiM met de provincie Limburg een plan om de effecten van de decentralisatie van de stoptreinen Roermond–Maastricht Randwyck en Sittard–Heerlen te volgen.
Reactie toevoegen