Het Nederland Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) gaat maandag 6 april met opdrachtgevers en ministeries in overleg over onder andere de verdere invulling Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) voor het openbaar vervoer.
Nieuw overleg invulling corona-maatregelen
Dat vertelt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL, aan OV-Magazine.
Afgelopen dinsdag maakten minister Koolmees en premier Rutte de details van de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) kenbaar. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus gaan tot tenminste 28 april duren en bij werkgevers met meer dan 20 procent inkomensverlies, neemt de overheid 90 procent van de loonkosten over.
De stad- en streekvervoerders en NS blijven tot 28 april een uitgedunde dienstregeling rijden, aldus Peters, en ook bieden de NOW-maatregelen financiële ruimte. “Daar zijn we heel blij mee, maar we zijn er dan helaas nog niet. De 90 procent aan reizigers die we missen blijft stabiel, blijkt uit de OV-Monitor van Translink en het CBS. Het stad- en streekvervoer loopt nu maximaal zo’n 120 miljoen euro per maand mis. Dus we studeren er nu op wat die NOW-maatregelen nou echt voor ons gaan betekenen.”
Welke vergelijking?
Zo staat in de voorwaarden dat het inkomensverlies wordt vergeleken met de eerste drie maand van 2019. “Maar in sommige concessies in van vervoerder gewisseld. Dat kan voor een bedrijf grote verschillen maken, dus wordt er dan vergeleken per vervoerder, of per concessie? Over dat soort vragen moeten we duidelijkheid krijgen. Maar zelfs in de meest gunstige uitleg van de NOW, hebben we nog met een financieel gat te maken.”
De economische ruimte die de huidige NOW-regeling biedt is lastig aan te geven, stelt Peters. “Onze omzet zit heel ingewikkeld in elkaar: die komt voort uit onder meer subsidies, incheckende reizigers, OV-studentenkaarten en meer. En het ov is geen puur commerciële sector, omdat we ook een nutsfunctie hebben. We moeten als vitale voorziening blijven rijden voor minder reizigers.”
Lees ook: ‘Hoe ziet ov-wereld er ná Coronacrisis uit?’
En daarom zijn de vervoerders momenteel druk in overleg. Maandag 6 april gaan de vervoerders met decentrale overheden en het ministerie van IenW weer in overleg. Het stad en streekvervoer wordt in het NOVB vertegenwoordigd door Pier Eringa (Transdev), Anne Hettinga (Arriva) en Jaap Bierman (HTM). Ook Peters zal hierbij aanwezig zijn.
Blijf binnen
Tenslotte roept Peters u nog op om komend weekend en ook tijdens de Paasdagen het ov niet te gebruiken, als dat niet nodig is. “Laat het ov aan mensen die het echt nodig hebben.”
Reactie toevoegen