Per 10 december vervangt NS de perronkaarten in Nederland door een moderne variant. Online gaat NS de spoorkaart van Movin Vervoeradvies aanbieden.
NS koopt spoorkaart van Onno Pruis
De huidige NS-perronkaart krijgt een modernere lay-out. “Alle stations krijgen een even groot ‘bolletje’, dat maakt de kaart overzichtelijk. En alle trajecten en verschillende operators staan er op. Dus dan weet de reiziger met welke vervoerder hij reist”, zegt NS-woordvoerder Ton Boon.
Digitaal gaat NS de spoorkaart van Movin Vervoeradvies aanbieden. Op deze kaart zijn alle frequenties en treinserienummers in Nederland zichtbaar.
Onno Pruis van het adviesbureau ontwikkelde de kaart in 2007. “In het buitenland gebruiken ze vaker zulke lijnennetkaarten. Dan zie je hoeveel verbindingen er zijn en waar de trein stopt en heengaat. Dat leek me ook handig voor hier. Ik wil een bijdrage leveren aan betere reisinformatie.”
Te veel informatie
NS gaat deze spoorkaart niet op perrons aanbieden, omdat ze voor de meeste reizigers te veel informatie bevat. Boon: “De reiziger wil weten hoe hij van A naar B moet komen, treinserienummers doen dan niet ter zake. Dan wordt de kaart veel te druk”, stelt Boon. “Op een reisplanner kan je veel meer informatie aanbieden dan op een fysieke kaart.”
Intern maakt het personeel van NS al een aantal jaar gebruik van de spoorkaart, vertelt Pruis. “Sinds een paar jaar ontwikkelen we hem ook voor de verkeersleiding.” Boon zegt dat de kaart voor NS-personeel wel relevant is: “Bij verstoringen communiceren we bijvoorbeeld wel in treinserienummers.”
Het is onduidelijk of Pruis’ spoorkaart ooit op stations komt te hangen. “We hebben afgesproken dat zolang NS geen papieren versie ontwikkelt, ik het mag blijven doen. Maar als ze dat wel gaan doen, stop ik ermee. ”
De nieuwe NS-perronkaart kunt u hier downloaden. De spoorkaart van Onno Pruis ontvangen de abonnees van OV-Magazine binnenkort thuis.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Jammer dat de nieuwe NS-kaart nog altijd slordig is met de hoeken waaronder lijnen zich splitsen: bij Woerden is duidelijk te zien dat Utrecht-Bodegraven wel bestaat, maar Gouda-Bodegraven is onduidelijk, want de rechte hoek wordt bij Geldermalsen ook gebruikt voor Utrecht-Tiel. Maar bestaat Den Bosch-Tiel nou ook? (Nee) Of alle vier verbindingen bij Sloterdijk (Lelylaan-Haarlem niet, de rest wel)? Met wat meer boogjes zoals toegepast richting Almere, bij Utrecht, of bij Arnhem was dat allemaal te verhelpen.
Ingediend door Martijn op vr, 01/12/2017 - 17:16
Een nog groter bezwaar vind ik trouwens het weglaten van het onderscheid sprinter-IC; zo kun je de kaart helemaal niet gebruiken voor globale reisplanning. Met spoorboekloos rijden was het toch de bedoeling dat je de dienstregeling niet meer hoefde te checken... dan wordt de lijnennetkaart weer belangrijk, net als in de metro.
Ingediend door Martijn op vr, 01/12/2017 - 17:18
@ Martijn. Inderdaad het eqiuvalent van een metrokaart is dit nog niet. Je geeft goed aan waarom. Maar zo’n kaart bestaat al wel. Zie de Spoorkaart 2016 van Onno Pruis die vorig jaar als bijlage bij OV Magazine zat. Daarop zijn de treinseries met verschillende kleuren aangegeven, kun je zien welke trein op een knooppunt hoe doorrijdt en wat de frequentie op elk lijnstuk is. De treinnummers staan er niet bij, je herkent de treinseries aan de kleur. Overigens worden de treinseries hier “lijnen” genoemd, wat volgens het spoorwegjargon niet correct is, maar wel begrijpelijk voor het publiek. Deze kaart is volgens mij perfect om op de perrons te hangen.
Natuurlijk doen de treinserienummers er voor de reiziger niet toe, maar ze staan ook niet op deze versie van de kaart. Ik begrijp het argument van Ton Boon dus ook niet om zo’n kaart niet op de perrons te hangen. Op internet, in de reisplanner, heeft de reiziger volgens mij juist minder behoefte aan zo’n kaart, want de reisplanner zoekt alle voor een reis relevante verbindingen automatisch op. Juist op de perrons, voor de niet-dagelijkse reiziger, maar ook voor de dagelijkse die met een verstoring te maken heeft (en hoeveel zijn dat er niet) is inzicht handig in welke ook te gebruiken verbindingen er zijn.
Broos Baanders
Ingediend door abaanders op vr, 01/12/2017 - 20:14
Wat betreft de voor het publiek onbegrijpelijke treinserienummers moet ik weer denken aan een oud idee, namelijk kijken naar hoe alle metro-, tram en busnetten in de wereld het doen: het werken met lijnnummers (of -kleuren, of -namen). De weerstand van veel spoorwegbedrijven tegen deze simpele ingreep om het net begrijpelijker te maken, blijft me verbazen. Het lijkt wel emotioneel. Over onze oostgrens is het al heel lang ingeburgerd. Kijk naar het Ruhrgebied en de rest van ons buurland Noordrijn-Westfalen. Alle treinseries heten “Linien” en voeren een nummer met letters ervoor al naar de soort treindienst: S, RB, RE. Alleen de IC/ICE-diensten hebben dat niet. Kijk naar de lijnenkaarten van het VRR (het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr), dat net als Nederland een behoorlijk ingewikkeld net heeft.
Op veel plaatsen in Europa is iets dergelijks te vinden bij treinen rond de grote steden. Maar veel spoorwegbedrijven wilden er niet aan, het zijn vaak de vervoersautoriteiten die het opgelegd hebben. In de Franse vakdiscussie wordt hiervoor tegenwoordig de term ‘lisibilité’ gebruikt, de leesbaarheid van het netwerk voor de reiziger. Waarom zou je die niet willen verbeteren? De kaart van Onno Pruis, uitgave van De Treinreiziger en die sinds 2010 jaarlijks bij OV Magazine zit, hoort voor het grote publiek beschikbaar te zijn.
Broos Baanders
Ingediend door abaanders op vr, 01/12/2017 - 20:22
Verder is het weglaten van Zoetermeerlijn, Erasmuslijn (vroeger Hofpleinlijn) en Hoekse Lijn voor de reizigers ook niet handig. Ergens moet je natuurlijk een grens trekken, want de stedelijke metro’s en trams zouden te veel worden. Maar moet de grens een institutionele zijn, zodat je Almelo – Mariënberg er wel in hebt en Schiedam – Vlaardingen – Maassluis – Hoek van Holland niet? Zouden de intergemeentelijke stukken van deze lijnen een handig compromis zijn (met weglaten van de stationsnamen in de grote steden)?
Broos Baanders
Ingediend door abaanders op vr, 01/12/2017 - 20:25
Vergeefs zocht ik naar een doorgangspermissie , b.v. voor een stations passage voor Amsterdam. CS .(bussen >stationsplein.
Ingediend door Peter Reen op di, 05/12/2017 - 15:46
Lekker ouderwets. Een kaart. Hang gewoon een url of een qr code naar maps.google.nl op rn iedereen heeft up to date zijn meest ideale verbinding.
Ingediend door Bram op di, 05/12/2017 - 19:59
En iedereen heeft een werkende telefoon bij zich. Als je dan er ff een oplaadpunt naast hangt. Of wacht het kijken van een kaart die op A0 is gedrukt op een klein schermpje, dat is handig.
Ingediend door alexanderal op wo, 06/12/2017 - 23:33
@Peter, natuurlijk heeft niet iedereen een smartphone en een kaart is ook handig ter oriëntatie. Daarbij is het ook nog zo dat moderniteiten niet altijd werken. Denk aan geen bereik, batterij leeg, smartphone verloren of gestolen enz. Zelf geen smartphone maar bij 9292 wijzen ze je doorgaans de eerstvertrekkende trein, ook al betekent dat een omreis. Bij storingen ben je afhankelijk van of het goed wordt doorgegeven. Op een kaart kan je nog zien wat een alternatieve route is.
Ingediend door Janneke op za, 09/07/2022 - 09:27
Reactie toevoegen