Na de nodige kritiek van reizigers, medewerkers en Rover, wijzigt NS de voorwaarden voor het e-ticket dat alleen in de daluren geldig is. In de voorwaarden stond dat je de trein moet verlaten zodra de spits begint, ook in geval van vertraging.
NS wijzigt voorwaarden omstreden e-ticket
Het is de eerste keer dat NS een e-ticket aanbiedt dat niet te gebruiken is in de avondspits (16.00 - 18.30 uur). In de voorwaarden staat dat een reiziger kans krijgt op een boete als hij na 16:00 uur in de trein zit. Dat geldt ook als er sprake is van vertraging. Normaal geproken is het tijdstip van inchecken leidend, maar dat kan bij een e-ticket niet worden nagegaan.
Reizigers en personeel zetten kritische kanttekeningen bij de voorwaarde op het NS-forum en ook reizigersorganisatie Rover is niet te spreken over de voorwaarde. "De eis vinden wij onredelijk en in sommige situaties voor reizigers onuitvoerbaar", schrijft de reizigersvereniging in een schrijven aan NS. Rover vindt het onredelijk als een reiziger door vertraging zijn reis 2,5 uur moet onderbreken. Daarnaast staat de voorwaarde op gespannen voet met artikel 16 van EU-verordening 1371/2007, stelt Rover.
Medewerkers van NS vroegen zich af hoe ze de voorwaarde moesten handhaven. "Het gaat zeker verderop in de spits problemen opleveren. Ik kan nu echt niet voorspellen wat ik ga doen. Eerst eens zien hoeveel dit gaat spelen, maar vooraf zeggen alleen maar coulant te zijn klopt ook niet", schrijft een hoofdconducteur op het NS-forum.
NS zegt nu in een reactie de voorwaarde te zullen schrappen. Een woordvoerder erkent dat coulance van de conducteur een rol blijft spelen als een reiziger na 16.00 uur met het kaartje reist. "We kunnen met een e-ticket nu eenmaal niet traceren wanneer iemand heeft ingecheckt, via welke route hij reist en of hij daadwerkelijk vertraging heeft opgelopen", aldus een woordvoerder, die benadrukt dat dit e-ticket een pilot is waarvan er 20.000 beschikbaar zijn.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen