Ov-onderzoek in de prijzen op CVS-congres
Tijdens het veertigste Colloquium Vervoerplanologisch Speurwerk (CVS) van afgelopen week ging zowel de jongeren- als de algemene prijs voor de beste papers naar ov-onderzoek.
Zo’n dertig van de ongeveer honderd papers betroffen ov. Eelco Bos (NHTV) won met zijn onderzoek naar de cadans van dienstregelingen. Niels van Oort (Goudappel en TU Delft) en Robert van Leusden (Bestuur Regio Utrecht) wonnen met hun werk (.pdf) op het gebied van onbetrouwbaar ov in relatie tot verkeersmodellen.
Overheden, kennisinstellingen en adviesbureaus discussieerden op de SS Rotterdam over verschillende onderwerpen, waarbij opviel dat - op NS na - de vervoerders schitterden door afwezigheid. Uit de presentaties kwam naar voren dat mogelijkheden tot verbetering liggen in kortere reistijden van deur tot deur, in multimodale knooppunten, meer aandacht voor beleving en slimmere bestekken. Op het spoor is snelheidsverhoging weer een belangrijk thema, zeker door integratie van binnenlands vervoer op de HSL.
Naast nieuwe (toepassingen van) verkeersmodellen die werden gepresenteerd (onder andere Venom voor het ov in de regio Amsterdam (.pdf)), werd gediscussieerd over het omgaan met onzekerheden en de waarde die reizigers hechten aan tijd en betrouwbaarheid, zoals in kaart gebracht door het KiM. De combinatie van dit laatste onderzoek met dat van de prijswinnaars Van Oort en Van Leusden maakt het eindelijk mogelijk betere betrouwbaarheid van ov mee te nemen in MKBA’s.
Verschillende decentrale overheden illustreerden hun plannen: Amsterdam met Plan22 (.pdf), Stadsregio Arnhem Nijmegen met Stadsregiorail en BRU met de plannen voor een tweede hov-as in Utrecht (door het centrum naar De Uithof). Zoeken naar kwaliteit met een beperkt budget leek de gemeenschappelijke deler.
Voor de volgende editie moet het Vierde Spoorpakket zeker op het programma prijken. En hopelijk zijn dan ook alle vervoerders present.
Reactie toevoegen