We vragen experts en mobiliteitsdeskundigen naar hun kijk op de gevolgen van de coronacrisis. Deze keer: masterstudent Lucia Bloemendal en docent Niels van Oort van de TU Delft.
‘Reistijd is soms hele waardevolle tijd'
Van Oort, tevens directeur van het Smart Public Transport Lab: “Binnen mijn werkveld, het openbaar vervoer, wordt momenteel weinig gereisd en de sector leidt aan enorme inkomstenderving. Maar op de langere termijn ben ik wel benieuwd naar de effecten van thuiswerken en –onderwijs op het ov-gebruik, want als we meer vanuit huis blijven werken betekent het dat mogelijk de spitspiek afvlakt.”
“Dat betekent een betere spreiding gedurende de dag en dat kan voordelig zijn. Maar ik denk ook dat sommige mensen hun woon-werkverkeer nu juist meer gaan waarderen. Nu loop ik elke dag twee trappen naar mijn werkkamer, waardoor werk en privé dichter bij elkaar zijn komen te liggen. Normaal zit ik een halfuurtje in metro en bus, dan kan ik omschakelen én leeswerk doen. Reistijd is soms ook waardevolle tijd.”
Subjectieve beleving
Bloemendal, masterstudent Transport, Infrastructuur en Logistiek: “Dat heeft er wel mee te maken hoe je reist, het is een subjectieve beleving. In de bus of trein kan je ontspannen tijdens de reistijd, maar in de auto in de file is dat niet zo. Nu mijn vriend thuiswerkt, oogt hij bijvoorbeeld veel ontspannener. Normaal reist hij met de auto.”
Van Oort: “Het is niet zo dat mensen bewust aan de hyperspits deelnemen natuurlijk, dus het is te simpel om te stellen dat men na de crisis de spits automatisch meer gaat mijden. Maar door deze ervaringen gaat dat wellicht versneld en vaker voorkomen. Meestal hebben veranderingen tijd nodig en nu wordt het geforceerd allemaal veel sneller. Dat is echt positief.”
Meer waardering voor het ov
Bloemendal: “Ik hoop trouwens wel dat reizigers het ov meer gaan waarderen en hun houding daarop aanpassen, nu duidelijk is dat het een kritieke sector is. Want we moeten echt waardering opbrengen voor hetgeen de sector nu betekent.”
Van Oort: “Dat vind ik ook. Wat we in het onderwijs nu doormaken is slechts klein leed vergeleken met de zorg- of ov-sector. Daar heb ik echt diep respect voor.”
De rol van het OV (inclusief vliegtuig) zal zeker blijven maar de mogelijkheden van digitaal werken en m.n. vergaderen zou wel eens kunnen veranderen. Als de EU (27 landen) recent dit over het EMS en de "Coronabonds" zelfs tot een resultaat konden komen dan zullen (soms tijdvretende) vergadercircuits veranderen. Het heeft voor - en nadelen. Maar dat het tot bloei zal komen staat wel vast. Voor het OV is wel bedreigend de 1,50 m afstand die nu nog (een tijdje?) wordt voorgeschreven. Dit past niet in het OV systeem. Men kan niet simpelweg 2 keer zo veel capaciteit rijden om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren en voor de spits is dat nog niet genoeg. Idem vliegtuigen/tgv's/veerboten/ponten etc. Daarom zullen virologen aan onderzoek en medicatie van de Corona/Covid en muteringen daarvan "dag en nacht" moeten werken. In feite is daarmee het probleem van een geglobaliseerde wereld aan het licht gekomen. China lijkt het beheersbaar te houden maar dan nog.
Ingediend door Ronald van Onselen op vr, 10/04/2020 - 22:55
Om het thuiswerken tijdens de spits nog een duwtje in de rug te geven zou een spitstarief welkom zijn. Er zal blijken dat er veel minder menskracht en materieel nodig is en het OV kan per saldo goedkoper worden.
Ingediend door Buddem op ma, 20/04/2020 - 11:34
Reactie toevoegen