Het is twee jaar later dan gepland, maar de kogel in dan toch eindelijk door de kerk: station Zwolle Stadshagen wordt definitief in de dienstregeling 2020 opgenomen.
Seinen op groen voor Zwolle Stadshagen
Afgelopen juni voerde vervoerder Keolis twee weken lang proefritten uit, waaruit is gebleken dat de Blauwnettrein met 100 km/uur op een veilige en betrouwbare manier kan rijden. De tijdswinst wordt gehaald op het korter halteren op station Zwolle Stadshagen en het aanpassen van de dienstregeling tussen Zwolle en Kampen.
Lees ook: Zwolle Stadshagen twee weken in gebruik
Maatregelen
Alle seinen, borden en beveiliging op het traject zijn inmiddels aangepast naar 100 km/uur en de bovenleidingmasten bij IJsselmuiden zijn verstevigd. Per 15 december wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken. ProRail is momenteel nog bezig met de verlenging van de perrons op station Stadshagen, maar dit is binnenkort afgerond.
Verder wordt de vertrekprocedure door de machinist eerder opgestart en de keertijd in Zwolle gereduceerd van 7 naar 4 minuten. In Kampen gaat de keertijd van 3 naar 4 minuten. Ook wordt de welkomstomroep wordt geautomatiseerd.
De camera’s aan de buitenzijde van de trein worden zo aangepast dat de machinisten de cabine bij perron 12 in Zwolle niet meer hoeven te verlaten, om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Ook wil vervoerder Keolis de mogelijkheid doorvoeren om naast perron 12 ook vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen te vertrekken.
Slechte bodem
De opening van station Zwolle Stadshagen stond eigenlijk al op 10 december 2017 gepland. Toen bleek de bodem echter te slecht om de snelheid op te hogen naar 140 km/uur. ProRail en de provincie Overijssel botsten toen over de vraag of het station open kon of niet.
De provincie, Keolis, de gemeenten Zwolle en Kampen en Keolis constateerden uiteindelijk dat het niet haalbaar is om maatregelen uit te voeren voor het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden. Extra infrastructurele maatregelen zouden 35 tot 100 miljoen euro kosten en de werkzaamheden zouden vier tot zes jaar duren. Dat vond men te gortig.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Door die eerdere vertrek tijd uit Zwolle wordt die overstap wel lekker krap danwel onmogelijk voor reizigers uit de IC uit de richting van Groningen/Leeuwarden. Slim bedacht wel....
Ingediend door Erwin op ma, 07/10/2019 - 14:22
Reactie toevoegen