De verbouwingen aan station Geldermalsen zijn nog lang niet klaar. Na het interieur en exterieur komen nu de sporen aan de beurt. Het station krijgt twee extra perrons en een extra spoor voor de MerwedeLingeLijn.
Station Geldermalsen fors uitgebreid
De voetgangersbrug, die in 2011 werd gebouw ter vervanging van de voetgangerstunnel, verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt weer een tunnel. Tussen Tricht, net ten noorden van Geldermalsen en het station, krijgt de lijn naar Dordrecht een eigen spoor. Op het station krijgen de treinen naar Dordrecht en Tiel een eigen perron.
De twee overwegen in Tricht worden vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. De nieuwe Randweg in Geldermalsen gaat onder het spoor door.
Het project kost 146 miljoen euro, waarvan Geldermalsen 3,5 miljoen betaalt en het Rijk de rest. De opwaardering van station Geldermalsen maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor. Met de aanpassingen in Geldermalsen kunnen tussen Amsterdam en Eindhoven elk uur 6 Intercity’s rijden, en tussen Utrecht en Geldermalsen 6 stoptreinen. Daarnaast blijft er ruimte voor 2 goederentreinen en voor de stoptreinen naar Dordrecht.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
146 miljoen euro - da's een bizarre smak belastinggeld - voor 1 punt! Laat technocratisch-normatieve systeemdogma's nu eindelijk eens los (zoals "conflictvrij", "vrijleggen treindienst" en "derde spoor > dogmatisch alles overwegvrij"), en richt je nu es op effectieve prestatieverbetering. Dan kan je met minder geld meer bereiken - of met hetzelfde geld veel meer.
Ingediend door ACF Sierts op do, 18/02/2016 - 11:48
Beste Arco,
Hier vinden wij elkaar. Bij grootschalige procesoperaties lijkt het zicht op nuchtere kosten-batenafwegingen geheel onder te sneeuwen. Ik mis juist een integrale toekomstvisie op het spoorvervoer. in dat opzicht wil ik graag grootschalig denken : Een HSL lijn voor 200 km/uur van Utrecht naar Breda langs de A27 (en aansluiting op de HSL naar Antwerpen), de verbindingen met Emmerich en Bad Bentheim reconstrueren en deels opnieuw aanleggen voor 180 - 200 km/uur. Dat zet zoden aan de dijk. Vooruit Eindhoven - Düsseldorf/Keulen, dat mag ook nog 160 km/uur zijn vanwege meer regionaal verkeer. Heropen de lijn Maastricht - Aken met moderne, lichte dieseltreinen.
Ingediend door Hans Casteleijn op do, 18/02/2016 - 16:37
@Hans: de reden waarom we geen integrale toekomstvisie hebben (maar alleen "PHS" tbv de "grote Randstad") is onthutsend simpel: het werd anders veel te duur! En dus werd er prioriteit gegeven aan enkele corridors. Maar waarom werd alles veel te duur? Zie issue hierboven = zelfde issue als met Rail 21: de civielontwerpers maken het veel te duur. Weet je nog van Rail 21: 25KV bovenleiding, viersporigheden, fly-overs, overwegen ongelijkvloers.
Het ligt echt niet alleen aan bestuurders of politiek die geen (resp. de verkeerde) visie zouden hebben. Het ligt ook aan ontwerpers die niet effectief (kunnen) ontwerpen, en steeds weer met peperdure & niet bepaald innovatief doordachte oplossingen aan komen zetten. Maar laat ik deze verzuchting positief afsluiten: 3KV is nu eindelijk serieus in beeld :-)
Ingediend door asierts op do, 18/02/2016 - 17:58
Reactie toevoegen