Treinreizigers zijn het meest enthousiast over station Klimmen-Ransdaal, terwijl station Lage Zwaluwe het minst positief wordt beoordeeld. In totaal gaf 77 procent hun station een 7 of hoger in 2019. In 2014 lag het percentage nog op 65 procent.
Stationsbeleving flink in de lift
Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2019, uitgevoerd door I&O Research in opdracht van ProRail en NS. In totaal werd 150.000 reizigers gevraagd hun station te beoordelen.
Het Limburgse station Klimmen-Ransdaal, een Rijksmonument uit 1913, wordt door 97 procent als positief beoordeeld en is daarmee het populairste station van Nederland. Station Lage Zwaluwe in Noord-Brabant is met 27 procent het minst populair. Dat heeft te maken met de ligging: de afstand tot het dorp is groot en het station ligt naast een snelweg.
Grootste stijger is station Delft. In 2014 was slechts 40 procent hierover tevreden, in 2019 was dat percentage 92 procent. Station Lansingerland-Zoetermeer, dat is 2019 werd geopend, kwam goed binnen: van de reizigers gaf 89 procent een 7 of hoger aan dit station.
Stationshuiskamers
NS en ProRail investeren de laatste jaren veel in stations, om de reiservaring te verbeteren. In 2019 werden 25 Stationshuiskamers geopend, dit aantal moet in 2021 op 35 staan. Nog eens 200 regionale stations krijgen binnen 5 jaar een upgrade.
Ook werden in totaal 50 vernieuwde toiletten geplaatst, kregen er 108 een nieuwe toegangsdeur inclusief contactloos betalen, en zijn in totaal 189 watertappunten geplaatst: inmiddels staat het totale aantal op 241.
Fietsparkeren
Ook de opening van meer fietsparkeerplekken op stations helpt mee om de reiservaring te verbeteren. Inmiddels heeft elk station in Nederland naast onbewaakte stallingen, ook een vorm van bewaakt stallen, vertelde projectmanager Folkert Piersma van ProRail eerder.
Ten slotte is ook de toegankelijkheid een belangrijk onderwerp voor reizigers: inmiddels is 66 procent van de stations toegankelijk voor reizigers met een beperking.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen