De goedkope taxidienst uberPOP gaat ten koste van de reguliere taxi én van het ov. Dat blijkt uit de evaluatie van een proef met uberPOP in Amsterdam.
UberPOP gaat ook ten koste van het ov
Begin augustus startte de internet-taxidienst uber een proef met uberPOP: taxi’s gereden door particulieren, die hun rit voor ongeveer de helft van de prijs aanbieden ten opzichte van een gewone taxi. Ongeveer 1000 Amsterdammers, klanten van uber, konden via de uber-app een ritje boeken bij enkele tientallen door uber geselecteerde autobezitters.
Gevraagd naar het type vervoer dat uberPOP in de toekomst overbodig maakt, antwoordde 61 procent van de klanten: het openbaar vervoer. 58 procent zei dat uberPOP ten koste zal gaan van de conventionele taxi. Fietsen en lopen wordt door 39 procent vervangbaar geacht en de eigen auto door slechts 19 procent.
Het openbaar vervoer raakt niet alleen klanten kwijt: 18 procent van de klanten gebruikt uberPOP in aanvulling op het ov. Het gaat dan vooral om taxiritjes naar het station om vervolgens een langere reis met de trein te maken, licht een woordvoerder van uber toe. De privétaxi gaat in die gevallen ten koste van bus, tram en metro.
In opdracht van uberPOP verrichtte Accenture het evaluatie-onderzoek naar de proef. Het consultingbedrijf analyseerde 1000 willekeurige ritten en interviewde chauffeurs en klanten van uberPOP. De klanten zijn voor 80 procent mannen, in de leeftijd van 20 tot 40 jaar. De chauffeurs zijn zelfs voor 97 procent mannen, voornamelijk jong en hoogopgeleid. Klanten gebruiken uberPOP vooral voor privéritjes, met uitschieters op donderdag- en vrijdagavond.
De pilot diende om te bezien in welke mate uberPOP een alternatief kan vormen voor autobezit. Dat effect is beperkt, volgens dit onderzoek. UberPOP is voor slechts 5 procent van de klanten aanleiding om de eigen auto weg te doen.
De visie van uberPOP is gebaseerd op meerijden, waarvoor dus geen extra autoritten worden gemaakt. Dat aspect werd niet waargemaakt in de proef. Er werden juist veel extra ritten gemaakt, waardoor vooral de chauffeurs van buiten Amsterdam klaagden over de vergoeding. Uber houdt 20 procent in per rit, op een vergoeding die toch al aanzienlijk lager is dan voor een gewone taxirit.
De dienst uberPOP is in strijd met de huidige taxiwetgeving. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft aangekondigd de wet te gaan handhaven, maar volgens uber heeft nog geen enkele chauffeur een boete gehad. Uber put moed uit positieve geluiden vanuit de politiek – waaronder van minister Kamp van Economische Zaken – die op termijn mogelijk tot een wetswijziging zullen leiden.
Typisch koudwatervrees van de taxi-wereld. Het is toch een wat ander slagje mensen dat van deze dienst gebruik gaat maken. De OV-wereld hoeft zich ook geen enkele zorgen te maken want vele ritjes zullen in aanvulling op het OV gemaakt worden en komen op plekken waar geen tram, metro of bus langskomt. Als de taxiwereld toch bang voor inkomstenderving is, laat TCA etc. eerst maar wat doen aan hun eigen imago. Chauffeurs, die vrouwelijke passagiers lastigvallen, chauffeurs die korte ritjes weigeren, chauffeurs die toeristen afzetten door complete sight-seeing-ritten door de stad te maken, chauffeurs die geen verklaring van goed gedrag hebben. Bij UBERpop is het juist: je moet een verklaring van goed gedrag hebben, reizigers laten op internet recensies achter en de auto waarmee de UBERpop-chauffeur je vervoert mag niet eerder dan van het bouwjaar 2005 zin. ILT moest eens ophouden om, zoals afgelopen week gebeurde) met veel machtsvertoon het leven van UBERpopchauffeurs zuur te maken, eens leren zichzelf serieus te nemen en orde op zaken bij de reguliere taxi's te stellen, daar zullen ze het al gigantisch druk mee hebben!
Ingediend door David Nijenhuis op ma, 13/10/2014 - 20:26
Reactie toevoegen