Ov-autoriteiten en vervoerders moeten de komst van automatische voertuigen nu al voorbereiden. Over vijf jaar kunnen ze deel uitmaken van het ov, verwacht de UITP.
UITP: Over vijf jaar is ov deels autonoom
De inzet van robotwagens en autonome busjes gaat het ov enorm verbeteren, volgens de internationale ov-organisatie. Afgelopen jaar zijn er tal van proeven geweest met automatische voertuigen van verschillende formaten. Volgens de UITP gaan de ontwikkelingen zo hard dat de voertuigen in het begin van het volgend decennium inzetbaar moeten zijn.
Minder auto's
Recente studies in New York, Lissabon en Stuttgart laten zien dat de inwoners met 80 procent minder auto’s toe kunnen. Dat levert de stadsbewoners veel extra leefruimte op. Het bespaart geld op het bouwen en onderhouden van wegen en levert minder vervuiling en lawaai op.
Automatische voertuigen maken de wegen ook veel veiliger. Jaarlijks sterven wereldwijd 1,2 miljoen mensen als gevolg van een verkeersongeluk, waarvan 90 procent te wijten is aan menselijke fouten. De autonome voertuigen moeten dan wel worden gedeeld. Anders zal het aantal privévoertuigen verder toenemen en raken de steden nog meer verstopt.
Lopen en fietsen
De UITP doet een beroep op overheden om nu al in hun regelgeving de introductie van autonome voertuigen voor te bereiden. Dat vervoer moet aansluiten op de hoofdlijnen van het ov-net. Met tegelijkertijd extra aandacht voor lopen en fietsen, blijven steden aantrekkelijk en leefbaar.
Autonoom vervoer biedt het ov de kans om op plaatsen te komen waar het tot nu toe te duur was. Zonder chauffeur dalen de kosten immers aanzienlijk. De bestuurdersloze voertuigen, die op verzoek komen aanrijden, kunnen een optie zijn voor de first en last mile, ze kunnen als feeder dienen voor het ov-net en een oplossing bieden voor het deur-tot-deur-vervoer. Burgers bepalen zelf hun keuze via een mobiliteitsplatform, ofwel Mobility as a Service (MaaS).
Belastingvoordelen
Om het aandeel van gedeelde mobiliteit te laten stijgen van 0,5 procent naar 50 tot 60 procent moeten overheden het delen van voertuigen gaan promoten. Dat kan volgens de UITP door belastingvoordelen te geven aan samenrijders of voor het gezamenlijk bezit van voertuigen. Er zouden zones en parkeerplaatsen kunnen komen exclusief voor gedeelde voertuigen. Daarnaast moeten er maatregelen komen om het gebruik van voertuigen door één persoon te ontmoedigen, overigens ook van autonome voertuigen die zich leeg verplaatsen.
De UITP toont zich erg optimistisch maar houdt ook slagen om de arm als het gaat om de betrouwbaarheid van autonoom vervoer. Vragen over aansprakelijkheid en verzekering, en allerlei technische kwesties zullen eerst moeten worden opgelost voordat de revolutie van de chauffeurloze wagens kan uitbreken.
Het O V zal hier op moeten inspringen. Doen ze dat niet ,of te laat ,dan zal de particuliere zelfrijdende auto het overnemen en zal het OV moeten inkrimpen door gebrek aan reizigers. .
Ingediend door *-Peter Haaswijk op za, 21/01/2017 - 15:48
Reactie toevoegen