Station Harderwijk heeft een flinke opknapbeurt gekregen. Vanochtend openden de gemeente Harderwijk, provincie Gelderland, NS en ProRail het nieuwe station en de verkeers- en reizigerstunnel. Maar af is het nog niet.
Vernieuwd station Harderwijk geopend
Het nieuwe stationsgebouw vervangt het oude gebouw uit 1983. Het nieuwe gebouw kenmerkt zich door veel glas. De bovenste verdieping staat nog leeg in afwachting van een nieuwe huurder; in de benedenverdieping is een Kiosk gevestigd.
Bekijk de foto's van station Harderwijk.
Ook nieuw is de ruime onderdoorgang met ruimte voor een verkeerstunnel voor auto's, fietsers en voetgangers en een breed opgezette reizigerstunnel met veel licht. De oude perronkap uit 1913 is behouden gebleven; een deel van de kap is wel vervangen door glas, om meer licht in de tunnel door te laten. Net als bij de stations Apeldoorn en Hilversum loopt de directe omgeving als een soort trechter de tunnel in. De helling is deels een trap, deels een tribune met zitbanken.
Naast het stationsgebouw en reizigerstunnel is een nieuwe verkeerstunnel gebouwd. Drie gelijkvloerse kruisingen in de Hanzestad zijn daarmee verdwenen. Even verder naar het zuiden in de Weisteeg is nog een tunnel voor fietsers aangelegd. Ook kwamen er twee nieuwe fietsenstallingen: een onbewaakte aan de zuidzijde en een bewaakte stalling aan de stadskant. De bewaakte stalling is de eerste 24 uur gratis.
Lees ook: Stationsgebied Harderwijk gaat op de schop
Nog niet alles is klaar. Het oude gebouw moet nog worden gesloopt en het nieuwe busstation is evenmin gereed. Ook de openbare ruimte krijgt nog een nieuwe inrichting. Wethouder Pieter Teeninga nam bij zijn openingsspeech de gelegenheid te baat om nogmaals te wijzen op de ambitie van Harderwijk om een Intercitystop te krijgen of op zijn minst aangesloten te worden op Randstadspoor. Ook wees hij op het gevaar van een strakke planning. Het project werd in anderhalf jaar gerealiseerd met een buitendienstelling van maar liefst een week. "Je kan je afvragen of we daar niet te veel de grens in opzoeken", aldus de wethouder.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Wat pas echt diep triest en financieel schandalig is, is dat er niet meteen een vrijliggend inhaalspoor richting Zwolle is gerealiseerd, of desnoods slechts in ruwbouw voorgebouwd. Nu gaat het alsnog realiseren van een keervoorziening OOK weer een vermogen kosten. De planmatige kortzichtigheid spat er weer vanaf...
Ingediend door asierts op di, 20/09/2016 - 11:22
Reactie toevoegen