Vervoerders moeten meebetalen aan OV loket
Vervoerbedrijven en ov-autoriteiten moeten gaan meebetalen aan het OV loket. Dat vindt directeur-generaal Bereikbaarheid Lidewijde Ongering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM).
Ze deed haar uitspraak op het congres ‘Klant, Klacht & Kwaliteit’ ter ere van het vijfjarig bestaan van het OV loket, ombudsman van het openbaar vervoer. Het OV loket wijst reizigers de weg bij het indienen van klachten, bemiddelt bij individuele geschillen tussen reiziger en vervoerder en signaleert knelpunten in het openbaar vervoer.
Het ministerie van IenM betaalt tot eind 2015 bijna 250.000 euro per jaar voor het OV loket. Het onafhankelijke meldpunt is ondergebracht op het hoofdkantoor van reizigersvereniging Rover in Amersfoort. Zes mensen vervullen samen vier formatieplaatsen.
Directeuren van de drie grote vervoerders Connexxion, GVB en NS kondigden op het congres aan dat ze het OV loket waarderen, maar niet gaan meebetalen aan de instandhouding. Zij vinden dat het OV loket onafhankelijk moet blijven. De directeuren kunnen zich wel voorstellen dat ze indirect gaan meebetalen, bijvoorbeeld via een branchevereniging van alle vervoerders. Die is er al zes jaar niet meer sinds Mobis eind 2007 uit elkaar spatte.
Het OV loket verwerkt gemiddeld 550 klachten per maand. Elk kwartaal verschijnt een rapportage met resultaten en de belangrijkste klachten. Het gaat dan bijvoorbeeld om volle treinen, ingewikkelde procedures rond de OV-chipkaart en de Fyra.
Op het congres presenteerde het OV loket het nieuwe logo. Binnenkort volgt ook de nieuwe website. De naamsbekendheid van het OV loket mag nog wat groter. Enkele vervoerders zetten het webadres www.ovloket.nl en telefoonnummer al op hun haltes.
Reactie toevoegen