De Vervoerregio Amsterdam investeert met een speciaal 'coronapakket' 235 miljoen euro extra in verkeersveiligheids- en ov-projecten, uitstootvrije bussen en mogelijkheden om buiten de spits te reizen.
VRA investeert 235 miljoen extra in mobiliteit
De VRA wil zo de mobiliteit in de regio, ook 'na corona', opnieuw vormgeven, het ov stimuleren en aantrekkelijk maken en de economie stimuleren. Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio heeft het zogeheten ‘coronapakket’ voorgelegd aan de Regioraad.
Sharon Dijksma, voorzitter van de VRA: "Ons verkeer- en ov-systeem wordt na corona nooit meer zoals het daarvoor was. Dat is niet erg. Het is zelfs prima. Het geeft ons een unieke kans om noodzakelijke veranderingen door te voeren, de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken. Het aanpakken van de immense drukte in de hyperspits, echt de slag maken naar emissievrij vervoer, het aanpakken van gevaarlijke punten. De ideeën lagen er, maar de tijd vraagt nu om actie en anticyclische investeringen die de bereikbaarheid van de regio de kwaliteitssprong geeft die het verdient.’’
Opbouw coronapakket
Het pakket is opgebouwd uit 30 miljoen voor 'anticyclische investeringen' in infrastructuur (voor 2021), 205 miljoen voor duurzaamheid en inclusiviteit en spitsmijden vanaf 2021, waarvan een groot deel voor zero emissie busvervoer. Daarnaast worden de reguliere investeringen van circa 130 miljoen euro per jaar ingezet om de mobiliteit in de regio toekomstbestendig te maken.
Versnelde uitvoering
Door de afgenomen drukte kan de vernieuwing van het stationsgebied aan de centrumzijde van Amsterdam CS versneld uitgevoerd worden, inclusief de realisatie van een ondergrondse fietsenstalling met 7000 plekken. Ook het project oost-westas Diemen (reconstructie Hartveldseweg en Muiderstraatweg) kan door de teruggevallen verkeersintensiteit versneld worden uitgevoerd. Door het investeringsbudget naar voren te halen kan de VRA werken aan enkele prioriteiten uit de Investeringsagenda Mobiliteit, zoals het goed inpassen van vlotte doorstroming van het openbaar vervoer in de stad, en routes die het fietsen op korte afstanden stimuleren.
Zero Emissie
De Vervoerregio gaat in alle concessiegebieden investeren in zero emissiebussen en bijbehorende laadinfrastructuur. Bijvoorbeeld in Amsterdam. Daar wordt de derde serie ZE-bussen van GVB volledig bekostigd en wordt gezorgd voor stroomnetaansluitingen en de herinrichting van de IJzijde.
Reizigersterugval opvangen
De Vervoerregio stelt in samenwerking met andere decentrale overheden en het rijk ook alles in het werk om de gevolgen van de reizigersterugval door corona op te vangen en voor een kwalitatief zo hoogwaardig mogelijk netwerk te zorgen.
Reactie toevoegen