Eloy Kooymans is verantwoordelijke binnen Arriva voor de concessie Brabant-Zuid en richt zich daarbij ook op de Voor Elkaar Pas en het project Samenredzaam, waar Erika Damen van Forseti vol overgave aan werkt.
Jeroen Bastiaanssen van het PBL wijst op een fundamenteel probleem in de OV-infrastructuur. “De afgelopen jaren hebben we sterk geïnvesteerd in snellere verbindingen tussen steden, met name door middel van Intercity-treinen.
Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit. Dat uit zich vooral in financiële tegemoetkomingen aan bepaalde doelgroepen.
Als we het hebben over een toegankelijk persoon komen woorden binnen als warm, open en hartelijk. Terwijl ‘toegankelijk ov’ woorden als een ’recht’ en ‘dure plicht’ oproept.
In het Dignity-project onderzochten drie kennisinstellingen, vier overheden en zeven marktpartijen vanuit zes landen de digitale kloof in vier Europese regio’s.
“Het ministerie zet zich al jaren in voor het verbeteren van toegankelijk ov”, begint Renske van Veen, clustercoördinator ov-keten bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.