Commissaris ProRail: ‘Het spoor kan winstgevend worden’

door in rubriek ProRail
Reacties uitgeschakeld voor Commissaris ProRail: ‘Het spoor kan winstgevend worden’

Als de Europese Unie de binnenlandse markt openstelt voor concurrentie kan het Nederlandse spoor winstgevend worden. Het Rijk kan dan de jaarlijkse subsidie van ongeveer een miljard euro aan infrabeheerder ProRail voor beheer en onderhoud van het spoor in eigen zak houden.

 

Dat heeft Michiel Boersma eind vorige week betoogd op het Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Hij is voorzitter van het Topteam Sector Energie en president-commissaris van ProRail.

Boersma verwacht dat het vrijgeven van de binnenlandse spoormarkt – net als in de energiesector, luchtvaart en telecom – leidt tot meer aanbieders, meer keuze, lagere tarieven en minder subsidie. Stel dat zowel vervoerders als infrabeheerder 30 procent efficiënter gaan werken en dat vervoerders 30 procent meer omzetten, dan gaat de spoorsector van een verlies van 0,9 miljard per jaar naar een winst van 1,6 miljard. Per saldo bedraagt de winst voor de samenleving dan 2,5 miljard euro per jaar. Voorwaarde is volgens de president-commissarie van ProRail wel dat het Rijk dan meer regels opstelt en scherper toezicht houdt.

De Europese Commissie heeft begin februari het ‘Vierde spoorwegpakket’ gepubliceerd. Daarin staat het voorstel dat lidstaten na het internationale spoorvervoer vanaf december 2019 ook hun binnenlandse spoormarkten openstellen voor nieuwe toetreders en nieuwe diensten. De Tweede-Kamerfracties zijn verdeeld over dat plan.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook