Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende treinverkeer aan kan. Voor een groot deel van Nederland is nog niet duidelijk of de spoordijken in de toekomst geschikt zijn voor snellere en zwaardere treinen.
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat Prorail doet naar de stabiliteit van spoordijken, dat is de verhoogde ondergrond onder het spoor.
ProRail stelt voorop dat het Nederlandse spoor nu veilig is. CEO John Voppen: “Natuurlijk, anders zouden we het treinverkeer stilleggen. We rijden veilig of we rijden niet. Dat geldt ook als het gaat om de baanstabiliteit. Als het nodig is nemen we maatregelen."
80 procent van de Nederlandse spoordijken is meer dan 100 jaar oud. Ze hebben onder meer te lijden onder extreme droogte of juist zeer natte periodes, als gevolg van klimaatverandering.
Het onderzoek naar de stabiliteit van spoordijken gebeurt onder meer met openbare data. Nu blijkt dat er meer onderzoek nodig is. De inzichten uit de eerste fase worden daarbij gecombineerd met archiefonderzoek, locatiespecifieke kennis en grondonderzoek. Trajecten waar al eerder snellere of zwaardere treinen gepland staan krijgen prioriteit.
Meer artikelen met dit thema
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec 2024De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec 2024Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep 2024De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…