Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende treinverkeer aan kan. Voor een groot deel van Nederland is nog niet duidelijk of de spoordijken in de toekomst geschikt zijn voor snellere en zwaardere treinen.
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat Prorail doet naar de stabiliteit van spoordijken, dat is de verhoogde ondergrond onder het spoor.
ProRail stelt voorop dat het Nederlandse spoor nu veilig is. CEO John Voppen: “Natuurlijk, anders zouden we het treinverkeer stilleggen. We rijden veilig of we rijden niet. Dat geldt ook als het gaat om de baanstabiliteit. Als het nodig is nemen we maatregelen."
80 procent van de Nederlandse spoordijken is meer dan 100 jaar oud. Ze hebben onder meer te lijden onder extreme droogte of juist zeer natte periodes, als gevolg van klimaatverandering.
Het onderzoek naar de stabiliteit van spoordijken gebeurt onder meer met openbare data. Nu blijkt dat er meer onderzoek nodig is. De inzichten uit de eerste fase worden daarbij gecombineerd met archiefonderzoek, locatiespecifieke kennis en grondonderzoek. Trajecten waar al eerder snellere of zwaardere treinen gepland staan krijgen prioriteit.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen
16 dec om 09:13 uurDe nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Voorlopig cao-akkoord ProRail
3 dec om 10:48 uurVakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer
23 sep om 10:03 uurDe aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…
Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht
5 aug om 09:17 uurNS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…