Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen

maandag 11 december 2023

Foto: Shutterstock

Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende treinverkeer aan kan. Voor een groot deel van Nederland is nog niet duidelijk of de spoordijken in de toekomst geschikt zijn voor snellere en zwaardere treinen.

Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een onderzoek dat Prorail doet naar de stabiliteit van spoordijken, dat is de verhoogde ondergrond onder het spoor.

ProRail stelt voorop dat het Nederlandse spoor nu veilig is. CEO John Voppen: “Natuurlijk, anders zouden we het treinverkeer stilleggen. We rijden veilig of we rijden niet. Dat geldt ook als het gaat om de baanstabiliteit. Als het nodig is nemen we maatregelen."

80 procent van de Nederlandse spoordijken is meer dan 100 jaar oud. Ze hebben onder meer te lijden onder extreme droogte of juist zeer natte periodes, als gevolg van klimaatverandering. 

Het onderzoek naar de stabiliteit van spoordijken gebeurt onder meer met openbare data. Nu blijkt dat er meer onderzoek nodig is. De inzichten uit de eerste fase worden daarbij gecombineerd met archiefonderzoek, locatiespecifieke kennis en grondonderzoek. Trajecten waar al eerder snellere of zwaardere treinen gepland staan krijgen prioriteit.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec om 09:28 uur

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen

16 dec om 09:13 uur

De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec om 11:05 uur

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Voorlopig cao-akkoord ProRail

3 dec om 10:48 uur

Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…

Lees verder »
descriptionArtikel

Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn

8 okt om 11:35 uur

De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

23 sep om 10:03 uur

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…

Lees verder »
descriptionArtikel

Fors verlies voor NS: honderden banen op de tocht

5 aug om 09:17 uur

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om kosten te…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul om 10:09 uur

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »