Sprinter Gouda–Den Haag moet Rotterdam CS mijden

door in rubriek advies
Reacties uitgeschakeld voor Sprinter Gouda–Den Haag moet Rotterdam CS mijden

Een directe Sprinter Gouda–Den Haag via Rotterdam Alexander die Rotterdam Centraal mijdt, kan veel automobilisten uit de file halen. Als zo’n spitstrein vanaf Rotterdam Alexander direct doorrijdt naar Schiedam is hij een stuk sneller, en hoeven de reizigers niet meer over te stappen. 

Ook Amsterdam (Zuidtak), Den Haag (Oude Lijn) en Utrecht (Amsterdam–Rotterdam via Breukelen) kennen al treinverbindingen die het centraal station mijden.

Het idee staat in Kiezen voor kwaliteit; aanbevelingen voor beter OV in de Randstad (.pdf) van het OV-bureau Randstad en bureau Strategy Development Partners. Het rapport pleit voor het aanwijzen van enkele ov-poorten in elke grote stad, stations waar alle treinen stoppen. Het gaat om stations die zelf een grote bestemming zijn én een belangrijk overstappunt voor stedelijk ov (vooral metro en tram). Zo moet Rotterdam Blaak een volwaardige intercitystatus krijgen. Dan zitten 2500 tot 3000 reizigers weliswaar 3 minuten langer in de trein, maar zijn 2000 tot 3500 duizend reizigers 4 tot 15 minuten sneller op hun werk of opleiding.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook